Viltvårdsgruppen Naturskyddsföreningen Gävleborg

Foto: Anders Friström

Rovdjuren har en viktig plats i naturen – och i våra hjärtan. Vi är glada över att vargen sakta är på väg tillbaka i vår natur. De stora rovdjuren tillför naturen värden som är väldigt speciella. Rovdjuren har, precis som alla andra arter, en viktig plats i naturen!

Naturskyddsföreningen Gävleborg stödjer Naturskyddsföreningens nationella policy gällande rovdjur. Här kan ni ta del av en sammanfattning av denna:

Sammanfattning Rovdjurspolicy Naturskyddsföreningen Gävleborg 2022

Vi anser vidare att även riksföreningens hela policy skall användas även framöver och presenteras såsom nedan:

jakt-och-viltvard-policy

Foto: Anders Friström

Om vår syn på förvaltningen av varg kan ni läsa här: https://www.naturskyddsforeningen.se/artiklar/sa-bor-den-svenska-vargstammen-forvaltas/

Medlemmar som är rovdjursintresserade och vill delta och få information via vår viltvårdsgrupp kan anmäla sig till:

Kontaktperson, Denise Fahlander
nizanfahlander@gmail.com

För frågor angående rovdjur kontakta:

Sakkunnig i Rovdjursfrågor, Anders Ekholm
awekholm@gmail.com