Gör Hornslandet till länets tredje nationalpark

Hornslandet är inte bara ett omtyckt besöksmål, utan även hem för Sveriges äldsta tall, den nästan utrotade jättepraktbaggen och många andra rara ting. Här finns även älskade arter i vårt gemensamma naturarv som havsörn, guckusko och havsöring.

Vi i Naturskyddsföreningen välkomnar givetvis Skogsutredningens* förslag den 30 november om att uppgradera Hornslandet till en nationalpark. Sedan 2004 har större delen av Hornslandet varit en av Sveaskogs 37 ekoparker. Andra områden till lands och till havs kring ekoparken är skyddade som naturreservat och bör också kunna ingå i eller komplettera en större nationalpark med helstatligt ägande.

Nationalparker har naturvårdens största attraktionskraft på besökare, inte minst våra utländska turister. Nationalparkerna är kronjuvelerna. Rätt skött och i samverkan med lokalbefolkningen finns här goda möjligheter att skapa en destination  som genererar många arbetstillfällen inom turism och naturturism.

Vi vill därför rikta uppmaningar till politikerna lokalt i Hudiksvall såväl som i Gävleborg. Läs omgående Skogsutredningens* förslag om nya nationalparker. Ta ställning för nationalparken här i norra Hälsingland och börja prata om hur den kan förverkligas. Tillsammans kan vi övertyga både regeringen och ansvariga på Naturvårdsverket och Sveaskog om att en nationalpark är framtiden för Hornslandet.

Redan idag omsätter turismen på Hornslandet mångdubbelt mer än Sveaskogs skogsbruk. Utifrån vetskapen att Färnebofjärdens nationalpark vid nedre Dalälven lockade 86 000 besökare 2019 och 176 000 detta år, är det en blygsam förhoppning att en framtida nationalpark på Hornslandet kan bidra med ytterligare 10 000 gästnätter. Dessa turismintäkter överstiger i så fall med råge värdet av dagens skogsbruk och skapar avsevärt fler arbetstillfällen i Hudiksvalls kommun.

Magnus Andersson, ordförande Naturskyddsföreningen Hudiksvall
Jenny Olsson, ordförande Naturskyddsföreningen Gävleborg

* = Stärkt äganderätt, flexibla skyddsformer och naturvård i skogen (SOU 2020:73) Förslaget att ombilda fyra ekoparker till nationalparker, däribland Hornslandet, finns under avsnitt 10.5 Skyddad natur kan spela en aktiv roll för landsbygdsutveckling s 627–664.