Succé för Bioblitz Gävleborg!

Här kommer äntligen en liten dokumentation från Bioblitzen i Långängarnas Naturreservat den 22 maj 2019.

Den Biologiska Mångfaldens Dag bjöd på strålande väder, fler glada besökare än vi vågat hoppats på, en fantastisk arbetsinsats av ledare och andra medarbetare, journalister från två tidningar och Naturmorgon samt hittills en ny mossa för Gävleborgs län. Själv är jag jätteglad och mer än nöjd. Som en ledare uttryckte det, dagen var väldigt trevlig och en vitamininjektion. ”Succé för bioblitz” var rubriken i Din Lokaltidning. Stort tack till er alla som bidrog till att Bioblitzen gick att genomföra!

Många besökare hade aldrig varit i reservatet tidigare och påtalade att det bl.a. berodde på avsaknaden av en stig i området. Många är rädda att gå vilse. Att få ströva omkring med en ledare, känna sig trygg och uppleva mångfalden av arter var väldigt uppskattat oavsett vad som lyftes upp. Det märktes att många är intresserade av att vistas i naturen.

Regnet tidigare på natten gav många arter en extra glans. Det kom så många frågvisa och nyfikna besökare att våra artexperter inte hann göra så många artfynd själva under dagen. Vi hade i förväg bestämt att människorna som kom var viktigare än något annat.

Vi som arbetade under dagen har också fått chansen att lära känna varandra och utbyta kunskaper. Det är skönt att få uppleva att vi är många som arbetar mot samma mål utifrån våra olika intressen.

Jag hoppas och tror att vår dag har bidragit till att flera personer uppmärksammar den biologiska mångfalden och blir mer medvetna om hur allt hänger ihop. Förhoppningsvis har begreppet biologisk mångfald fått en konkret innebörd för flera.

För Naturskyddsföreningen Gävleborg

Lotta Delin

Läs mer och se bilder här:

Dokumentation Bioblitz Långängarnas NR 2019