Rapport från naturvårdsträff

Den 11 november ordnade Länsstyrelsen och Skogsstyrelsen i Gävleborg en naturvårdsdag. Det var cirka 25 personer från 5 kommuner, LRF, Jägarförbundet, Entomologerna, Rovdjursgruppen och Naturskyddsföreningen. Förmiddagen ägnades åt att länsstyrelsen beskrev hur en reservatsbildning går till och sedan berättade Gävle kommun om sitt framgångsrika arbete med att bilda egna tätortsnära reservat. Jag frågade om bästa sättet för oss att rapportera in områden som vi anser bör skyddas och de sade att Skogsstyrelsens portal fungerar bra och att alla större objekt skickas vidare till länsstyrelsen.

Efter lunch redovisade Skogsstyrelsen sitt arbete. När de bildar ett biotopskyddsområde så får de bara ta värdekärnan, varken mer eller mindre. Ett naturvårdsavtal kan täcka större områden. Ett centralt begrepp i allt arbete är värdekärnor och vid naturreservat och naturvårdsavtal kan större områden skyddas, men normalt ska minst hälften vara värdekärnor. Arbete med Tjärnsberget i Hudiksvall redovisades som ett bra exempel på skogsområden som också har sociala värden (Skogsgruppens Magnus Andersson upptäckte detta!).

Det finns två bra webbtjänster  för att på karta söka skyddad natur:
http://skyddadnatur.naturvardsverket.se Här finns all mark med ett formellt skydd, nationalparker, naturreservat och biotopskydd
http://skogsdataportalen.skogsstyrelsen.se/Skogsdataportalen/ Biotopskydd, men också naturvårdsavtal och avverkningsanmälningar mm.
Dagen avslutades med diskussioner om arbete med friluftslivsmålet. Konflikter mellan tätortsnära skogsbruk och friluftsliv ansågs viktig. I många fall äger kommunen marken nära tätorterna men låter skogsförvaltarna optimera skogsbruket utan särskilda hänsyn. Det krävs politisk styrning. En annan fråga som diskuterades ordentligt var konflikten med bullrande friluftsaktiviteter som mc, skoter och fyrhjulingar. Det börjar kommer krav på särskilda fyrhjulsleder, bra eller dåligt?
Vi fick också info om att det är dags att söka LONA pengar inför nästa år, sista ansökningsdag är sista november. Den formella ansökan lämnas in av en kommun till Länsstyrelsen. Men en ideell organisation kan initiera en ansökan. se http://www.naturvardsverket.se/lona
Stig Hammarsten