Kampanj: Max 5 – konsumindre kläder!

Strax startar Miljövänliga Veckan/Green Action Week med temat ”Max 5”.

– Vi uppmanar till att köpa max fem nya klädesplagg per år som är en globalt hållbar nivå. De som antar utmaningen får hjälp och peppande tips på resan, förklarar Lillian Lundin, Naturskyddsföreningen Gävle-Dala.

En svensk köper idag i genomsnitt 25 nya plagg per år, underkläder undantaget. Klädindustrin gör enorma avtryck på miljö och klimat. Modeföretagen överproducerar och svenskarna överkonsumerar kläder. Nu behöver vi ta nästa steg och minska volymen kläder vi köper!

– Fokus för ”Green Action Week” (f d Miljövänliga Veckan) och kampanjen ”Max 5” är att förändra våra köpbeteenden, tipsa om hur vi kan undvika de tusentals köptriggers vi utsätts för dagligen och skapa mer hållbara vägar till en egen stil.

Ett plagg bör användas ca 270 gånger. I dagen ”ultra fast fashion” finns undersökningar som visar att plagg används endast 7 gånger!

Årets kampanjvecka äger rum 28 september – 6 oktober. Anta utmaningen ”Max 5” och prata gärna med dina nära och kära om hur vi alla kan ”konsumindre”. Läs mer på https://www.naturskyddsforeningen.se/kampanj/green-action-week/

I Gävleborg ordnas bland annat:

28/9 SÖDERHAMN Kretsen deltar under Mickelmäss i Strykjärnsparken med information om föreningens tema under Miljövänliga veckan, Max 5!  Kontakt: Christina Åström, 070-202 47 32 eller Ulrika Hännestrand, 076-806 25 20

SANDVIKEN
Utställning m.m. på biblioteket från 28/9. v 41 flyttas utställningen till Birgittagården i Kungsgården.
1/10 finns vi vid Ånyo – Coop i Vallhov.
3/10 Klädhög, quiz i samband med bibliotekets föreläsning av Nina Wormbs ”Ursäkta mig! Argument som driver och bromsar klimatomställningen” kl 19 på Folkbiblioteket, Kulturcentrum.
Kontaktperson: Kristina Persson 070-698 10 18

5/10 GÄVLE Klädbytardag på Sätra bibliotek kl. 10.00-14.00. Inlämning av plagg är mellan den 1 – 3/10. Kontaktperson: Tova Danielsson Jonsson 076-518 97 20. OBS! Bibliotekets arr.

Senare i år:

GÄVLE ”Second hand resa” med Smarta kartan 9 november, istället för att shoppa. Smarta kartan i Gävle är en mycket bra guide till second hand, skomakare, skräddare m.m