Skogsdagarna – detta händer i Gävleborg

Naturskyddsföreningens kretsar/lokalföreningar bjuder in till skogens magi under Skogsdagarna i september. Vi kräver också skydd för de skogar som inte får försvinna. Läs mer på https://www.naturskyddsforeningen.se/kampanj/skogsdagarna/

14/9 HOFORS/TORSÅKER Skogsutflykt till Kopparåsen och Gropbacka. Samling vid Lidl kl. 10.00 eller Parkeringen vid Vallbyheden kl. 10.15. Området vid Kratten har många intressanta blandskogar med grov gran och asp. De ligger på mark som har det basiska mineralet grönsten som berggrund och det har med­fört en rik flora men också inslag av många ovanliga svampar som gynnas av den kalkhaltiga marken. Det märktes tydligt under hösten 2023, ett fantastiskt svampår, då många rödlistade svamparter återfanns här. Nicklas Gustavsson lotsar oss bland i första hand mossor och lavar men vi tror att du också kommer att glädjas över helheten i de fina skogarna. Ta med dig fika för en rast i den vackra miljön.

21/9 SÖDERHAMN Besök vid Pipsjön. Samling kl 13 på parkeringen vid Kvarnen. Vi tittar närmare på de orörda områdena med alla arter som indikerar en rik och skyddsvärd natur. Kontaktperson: Christina Åström, 070-202 47 32 eller Alf Pallin, 070-247 44 20.

21/9 OCKELBO Skogsutflykt till kyrkoreservatet Sibo Hällskog med många gamla tallar kl 10-13. Vi samlas vid Ockelbo station kl 10 för samåkning. Ta med fika.

29/9 GÄVLE Natursnokarna, tema svampar. Plats: Hemlingby, vi möts vid spårcentralen kl 9.30-11.00. För vem: Alla barn 3-10 år tillsammans med en vuxen. Ta med: Kläder efter väder, matsäck om man vill. En kniv som är lämplig för ditt barn att skära svamp med. Anmälan senast onsdag den 25 september genom att svara “kommer” på evenemanget, alternativt genom att kontakta Åsa. Det kommer att finnas möjlighet att grilla efter träffen. Hitta hit: Det går tyvärr ingen buss till Hemlingby friluftsområde längre, men organisera gärna samåkning i facebook-gruppen ”Natursnokar i Gävle”. Kontakt: Åsa Larsson asa.l.larsson@gmail.com, 070-2927052.

29/9 NORDANSTIG Svampexkursion. Samling: Brandstationen, Jättendal kl 11.00. Vi ger oss ut i svampskogen och hoppas på gott om fin matsvamp, kanske ser vi också några mindre kända arter och typer av svampar. Vi fikar och gör eventuellt upp eld för den som vill grilla korv och bläddrar kanske i någon medtagen svampbok. Stövlar rekommenderas. Kontakt: Johan Myhrer 070-2431533.

29/9 BOLLNÄS Vi spanar efter Lavskrika vid Acktjärbo. Samling vid Circle K i Bollnäs kl. 08.30 eller vid Acktjärbo kl. 09.00. Arr. Bollnäs Fågelklubb. Ledare: Carl-Erik Zetterlund och Åke Englund. Per-Erik. 073-055 31 90.

SÖDERHAMN Skogsgruppen Gävleborgs fina skogsutställning finns på Equmeniakyrkan hela månaden.