Naturfrämjande Nationaldagsfirande – Ett underbart initiativ

Bi-restaurang av en aktiv i Gävlekretsen, foto: Jenny Olsson

Torsdagen den 6 juni var Folk i Rörelse för ett Hållbart Gävle på plats i Boulognerskogen och deltog i Nationaldagsfirandet och vilket deltagande sen! Det var en riktig feststämning på stora gräsplanen nära Dammbron där många besökare också rörde sig. Temat var potatisupprop & matsäkerhet, bin & bivänliga hotell och växter, cykelkök samt kampanjmaterial inför EU-valet. Wij Trädgårdar hade generöst bidragit med flera olika ekologiska sättpotatissorter, vilka delades ut till besökarna tillsammans med information om potatisuppropet. För den som behövde serva cykeln fanns det generös hjälp att få. Ej att förglömma att det även delades ut en del bivänliga sticklingar såsom bolltistel. Som kronan på verket hade utställningsborden kryddats med estetiskt tilltalande detaljer och vilda blommor.

Utdelning av ekologisk sättpotatis skänkt av Wij Trädgårdar, foto: Jenny Olsson

Folk i Rörelse för ett Hållbart Gävle är ett nätverk bestående av: ABF, Cykelköket i Gävle, Gretas Gamlingar, Gävle FN-förening, Kulturum, Lyktan, Naturskyddsföreningen Gävle, Omställning Gävle, Rapatac, Rädda Barnen, Slow Food Gästrikland, Stadsodling, Studiefrämjandet, Svenska Kyrkan och flera enskilda människor.