Naturnatten 2024

Under natten 5–6 juni – natten mellan världsmiljödagen och nationaldagen – firar Naturskyddsföreningen naturnatt. Aktiviteter sker på många platser i landet då dagen övergår till försommarnatt. Filosofin bakom naturnatten är att förmedla positiva upplevelser i naturen. Kretsarna (lokalföreningarna) bjuder på allt ifrån cykelturer för att lyssna på nattsångare, till att spänna upp lakan för att locka vackra nattfjärilar eller går på fladdermussafari.

Sommarnatt i Hälsingland, foto: Kjell-Åke Fredriksson

DELLENBYGDEN Kretsen bjuder på en botanisk vandring med musikaliska inslag i Edsäng, Delsbo. De samlas vid badhuset/skolparkeringen kl. 18.00 och åker tillsammans till promenadens startpunkt. De vandrar en liten promenad, ser på blommor och fikar tillsammans. Luise Rube har också lovat att kula lite vid lämpligt tillfälle. Läs mer via: https://www.facebook.com/events/863203495845748?ref=newsfeed

SÖDERHAMN Söderhamnskretsen byter Naturnatten mot Hållbarhetsdag på CFL – Fika, föreläsningar och diskussioner om hållbar utveckling inom kommunens verksamhet, odling och gemenskaper med fokus på goda exempel i närområdet. Mer information och anmälan via: https://soderhamnsbygder.se/engagemang/arrangemang/

BOLLNÄS Kretsen anordnar Naturnatten med nattsångare i samarrangemang med Bollnäs Fågelklubb. Samling vid Circle K i Bollnäs kl. 22. Kontaktpersoner: Åke Kvick, 070-823 76 64 & Per-Erik Modd, 073-055 31 90