Fyra nya nationalparker för en levande landsbygd – bl a Hornslandet

Den självklara ambitionen måste vara att mesta möjliga av de fyra statligt ägda ekoparkerna, i bland annat Hudiksvall, nu blir nationalparker. Vårda, utveckla och främja möjligheten till en levande landsbygd på riktigt. Potentialen är stor, menar företrädare för naturskydd och naturturism, däribland Naturskyddsföreningen Gävleborg.

Läs hela debattartikeln i Dagens Industri här: https://www.di.se/debatt/debatt-fyra-nya-nationalparker-for-en-levande-landsbygd/

Naturturismen skapar nya jobb och ger intäkter som främjar bygden, t ex småskalig livsmedelsproduktion, sommarcaféer och lantligt boende. Här finns också en stor potential att kroka arm med många av landets mindre skogsägare. Alla vet ju att det är jobb och lokala intäkter som är basen för all offentlig verksamhet som skola, vård och omsorg. Och naturturismen kan inte flytta utomlands, eftersom grunden för deras verksamhet är bygdens attraktionskraft. Det är bra för landsbygdskommunernas skattebas.

Besöksnäring och naturturismens tillväxt har nu pågått i mer än 30 år. Tillväxtverket och VisitSweden har även gång efter annan konstaterat att det är den svenska naturen som lockar mest. Detta har gynnat Sverige. Innan pandemin var statens momsintäkter från internationella besökare nästan 20 miljarder kronor. Det kan jämföras med de noll kronor i moms, som den samlade skogsnäringens export av papper, massa och sågade trävaror bidrog med till statskassan.

Vacker natur ihop med goda affärsidéer och duktiga småföretagare är basen för naturturismen. Tivedens nationalpark är ett utmärkt exempel på detta. Här verkar mer än ett dussin företag, vilka tillsammans skapar minst 30 årsarbeten i och runt nationalparken. På samma yta skulle skogsbrukets plantering, röjning, gallring och avverkning generera två årsarbeten. Och av dessa skulle ett utföras av en utländsk gästarbetare, som inte skattar här i Sverige.

Hundratals nya jobb kan skapas i upplevelseföretag, restauranger, caféer och boenden i kommuner som Borgholm, Högsby, Hudiksvall och Vänersborg. I fyra stora sammanhängande skogar kan över 25 000 hektar återskapas till stor nytta för rekreation, friluftsliv och besöksnäring. En vinstlott för trängda småkryp, lavar, svampar och blommor, men även en möjlighet att återfå förlorade arter som vitryggig hackspett och svart stork.

Nu är processen igång, vilket är utmärkt. Därför vill vi framföra följande budskap till Naturvårdsverket, berörda länsstyrelser och Sveaskog:

• Inkludera omgående den ideella naturvården och naturturismen i utredningsarbetet. Och inte bara oss. Bjud in berörda kommuner, jägare, sportfiskare, LRF, privata skogsägare, grannar, andra föreningar.

• Pausa alla skogliga åtgärder, som inte är akuta av säkerhetsskäl eller liknande, i de fyra ekoparkerna. En skog kan fällas på några dagar, men det tar årtionden för den att växa upp igen.

Camilla Jönsson, Naturturismföretagen

Carl Alexander Lindman, Naturskyddsföreningen Gävleborg