Biologiska mångfaldens dag 22 maj

Biologiska mångfaldens dag firas den 22 maj varje år. Den internationella temadagen uppmärksammas världen över och går tillbaka till ett beslut som FN tog 1993.

– Det är tack vare den biologiska mångfalden som vi människor har syre att andas, rent vatten att dricka, mat att äta, trä att bygga hus och värma oss med samt mycket mera, säger Lotta Delin. Visst är detta värt att påminna sig, glädjas åt och vara rädda om!

Dessa aktiviteter anordnas i Gävleborg:

Sandviken: Naturvandring i Långängarnas naturreservat, Sandviken 22–30 maj. Lotta Delin 0730-69 66 44. Se bifogad affisch. delinlotta@gmail.com

Från kl 11 den 22 maj finns en corona-anpassad naturstig med texter och foton på ett stort urval arter som finns att titta på i verkligheten. Du går runt i egen takt och kollar det du är intresserad av. Den 22 och 25 maj kl 11-16 finns några i skogsgruppen, i gula reflexvästar, på plats. Övriga dagar är vi bara där utan tidsschema. Den 22 och 25 maj kl 11-16 kan du också, om vädret tillåter, njuta av en liten utställning av foton tagna i reservatet av bröderna Pettersson, Kungsgården.

Efter leden får du efter eget intresse ta del av information på foton och texter om exempelvis gullpudra, aspfjädermossa, lunglav, tallticka och en hel del annat. Efter kl 16 den 30 maj börjar vi plocka ner all information.

Gratis. Ingen anmälan. Samlingsplats: P-platsen söder om järnvägskorsningen

Arr. Skogsgruppen i Sandviken och Gävles Naturskyddsföreningar, Gävleborgs Botaniska Sällskap och Naturskyddsföreningen Gävleborg.

biologiskamångfalden2021

Söderhamn: Tipspromenad. Man kan gå när som helst under dagen kl 09:30 – 15:00 Vid Lugnesjön börjar promenaden vid djurkyrkogården och slutar vid andra fågeltornet. Vid Ålsjön börjar promenaden vid E4-parkeringen och slutar vid Ålsjöstugan.

Frågor anpassade såväl till barn som vuxna. Små priser utlovas. soderhamn@naturskyddsforeningen.se

Ljusdal:  Om fåglar och deras bon berättar Fredrik Robertsson på Torön, där han och hans far satt upp ett antal hemmasnickrade fågelholkar. Vad önskar sig dessa fågelarter av sina bon, var ska det ligga i terrängen och hur bör det se ut runtomkring för att fåglarna ska ha det bra?

Fredrik visar prov på fågelholkar som han byggt och varför de ser ut som de gör. Utan kostnad. Såväl medlemmar som blivande medlemmar i Naturskyddsföreningen välkomnas! Samling vid parkeringen vid Torön vid Ljusnans strand, strax söder om Järvsö, kl 11.00 –(14.00). Ta med fikakorg.
nortunagard@gmail.com

Andra aktiviteter som ordnas i Sverige på den Biologiska Mångfaldens Dag finns på: https://www.biomfdag.se/aktiviteter-karta/