Delta i skogsarbetet i Gävleborg!

Gävleborgs skogsprojekt är nu i full gång och den befintliga skogsgruppen med sitt nätverk har också fått en vitamininjektion.
Inom projektet planeras:

* Skogskurs med Sebastian Kirppu 7 maj i Enånger, se inbjudan.
* Fyra regionala exkursioner för att öka intresset för att lära sig mer och kanske delta i en lokal studiecirkel (Magnus med stöd av
Per Gunnar)
* Lokala studiecirklar, ordna material (Magnus). Arbetet är igång och kan utgå från ett material på Skydda skogen
Dessa studiecirklar är tänkta som en breddsatsning och organiseras av lokala nätverk eller kretsar.
* Fyra breda insamlingsmöten i höst för att medlemmar och andra intresserade ska kunna presenterna fina skogsområden som
vi sedan kommer att inventera och föra in i vår databas.
* Genomföra en länsgemensam studiecirkel i inventeringsmetodik. Målgruppen för denna cirkel är personer som sedan kan genomföra egna inventeringar och kvalitetssäkra tips som kommer in till projektet (Magnus).
* Använda ett GIS-system för att bygga en databas med information om skyddsvärda skogar. De bästa av dessa områden ska, när informationen är kvalitetssäkrade, skickas till myndigheterna. (Stig)
* Stimulera medlemmarna att använda Artportalen och rapportera in sina fynd.

Du som vill vara med i skogsarbetet kan kontakta oss, i första hand Inga Greta som sköter kontaktlistan med över 100 skogsintresserade i Gävleborg.

* Skogslistan och Sandvikens skogsgrupp: Inga-Greta
andersson.ingagreta@gmail.com, 070-354 94 89

* Exkursioner och studiecirklar: Magnus
magnus.andersson@foran.se, 070-658 37 56

* Skogsprojektet och GIS: Stig
stig.hammarsten@bredband.net, 070-588 52 43

* Skogsgruppen Gävle: P-O
perolof.erickson@gavlenet.se, 026-68 69 66

* Skogsgruppen Södra Hälsingland: Kent & Stefan
kent.t.westlund@telia.com, 0278-65 09 19 och Stefan Olander skalensfabod@gmail.com, 070-569 26 90

* Skogsgruppen Norra Hälsingland: Per-Gunnar & Magnus
per-gunnar.jacobsson@bredband2.com, 070-595 47 55 och Magnus Andersson, se ovan

Anteckningar från skogsträffen i Gävle i februari hittar du här. Där berättade bland annat Kronobergs skogsgrupp hur de framgångsrikt arbetat systematiskt för att skydda fler skogar.