De vill att vi ska äta kött – men inte importera

Jan Eksvärd, LRF, Jan Thorén, LRF, Mikael Dilén, Diléns Saluhall, och Per-Olof Erickson, Naturskyddsföreningen, berättar varför konsumenter ska välja svenskt kött.   Fotograf: Annika Wilhelmson

De vill att vi ska äta kött – men inte importera

Att köttkonsumtionen måste minska för miljöns skull är ett vanligt råd. Men LRF och Naturskyddsföreningen tycker att debatten om kött och klimat är snedvriden.

– Vi behöver svensk köttproduktion, säger Jan Thorén, ordförande på LRF Gävleborg.

För att komma tillrätta med klimatet måste vi minska vår köttkonsumtion. Men LRF och Naturskyddsföreningen tycker att debatten har fått fel fokus vilket de förde fram på en presskonferens.

– Vi behöver köttproduktion i vårt landskap, det är det importerade köttet som vi måste minska. Det finns bra bete i Sverige och genom att använda en hektar till betesmark här kan man säga att vi sparar en hektar regnskog, säger Jan Eksvärd, expert på klimat och hållbarhet på LRF.

Naturbetesdjur har minst miljöpåverkan. LRF jobbar med att öka produktionen av proteingrödor i Sverige för att minska importen av sojafoder som är en stor belastning för miljön.

Per-Olof Erickson, ordförande för Naturskyddsföreningen Gävleborg, påpekar att om köttproduktionen minskar i Sverige kommer landskapet att växa igen.

– Det småskaliga odlingslandskapet i Gävleborg har en stor mångfald. Det måste vi värna, säger han.

De senaste åren har köttkonsumtionen ökat samtidigt som svensk köttproduktion minskat. Fyra procent av marken i Gävleborg används i dag till jordbruk. För att behålla det behövs en marknad för köttet.

– Vi löser inte klimatproblemet genom att välja bort kött. Vi måste se helheten och äta det kött som har minst klimatpåverkan. Betande djur är det mest energieffektiva, säger Jan Eksvärd.

Att svenskt kött kostar mer beror på att Sverige har hårda regler för djuromsorg och låg antibiotikaanvändning.

– Det kostar mer att ha djur som får leva ett drägligt liv. Det är viktigt att tänka på när man väljer kött, säger Per-Olof Erickson.

Annika Wilhelmson 026-159643 annika.wilhelmson@gd.se