Skogsgruppen Gävleborg

Skogsgruppen Gävleborg är en samling medlemmar som är skogsintresserade. Vi ordnar en skogsexkursioner för att identifiera naturvärden i skog och lära oss mer om skogens arter och miljöer. Vi arbetar för att skydda fler skogsområden och att större hänsyn ska tas till skogens biologiska och sociala värden.

• Har en sändlista med knappt 300 intresserade som regionkansliet mejlar ut några nyhetsbrev om året till. Vill du stå med på vår maillista, skicka ett mail till kansli.gavledala@naturskyddsforeningen.se
  • Har en arbetsgrupp som består av 7 personer och har digitala möten några gånger per år
  • Ordnar en inneträff för inspiration och planering av året i feb/mars varje år
  • Ordnar en inventeringskurs varje höst
  • 2022 ordnades även en 4-delad kurs ”Upptäck gammelskogen” med såväl teori som praktik ute i skogen, kurser om Artportalen, kartprogrammet Q-GIS och studiebesök till Dalagård utanför Avesta samt marknadsföring på föreläsningar med Lisa Röstlund om Skogslandet
  • Inventerar skyddsvärda skogar. Har ett eget GIS-system där dessa läggs in och meddelar skogs- och länsstyrelsen om dessa.
  • Svarar på remisser
  • Skogsgruppen Gävleborg finns på Facebook med över 500 följare https://www.facebook.com/skogsgruppengavleborg Dessutom finns en FB-grupp för norra Hälsingland.
  • Digitala inspelningar från föreläsningar finns på Naturskyddsföreningen Gävleborg – YouTube

På inloggningssidan www.naturkontakt.se finns bl a Verktygslådan med bra material för skogsintresserade och kontakter till andra skogsgrupper i landet.

Magnus Andersson
Lillhammarvägen 3
824 40 HUDIKSVALL
Tel 0650-548988