Gröna tips för arbetsplatsen

Gör din arbetsplats mer miljövänlig och spara tusentals kronor. Inspirera chefen eller uppmuntra kollegorna. Här är några tips!

Fem tips att börja med

1. Välj miljömärkta produkter. Det finns papper, tvål, diskmedel och rengöringsmedel som är märkta med Naturskyddsföreningens miljömärkning Bra Miljöval. I andra hand rekommenderar vi Svanen-märkta produkter.

2. Stäng av alla apparater när de inte används. Apparater i standby-läge drar ström, därför är det bäst att stänga av dem helt. Ett tips är att dra alla sladdar till grenkontakter med avstängningsknapp. Glöm inte mobilladdaren!

3. Ha möten via webb, telefon eller video. På så sätt kan du undvika många tjänsteresor, vilket gör att du minskar din miljöpåverkan samtidigt som du sparar en hel del pengar och tid.

4. Läs på skärmen eller skriv ut dubbelsidigt. Undvik pappersutskrifter och kopiering. Läs istället mer texter på dataskärmen, scanna dokument och arkivera elektroniskt. Måste du skriva ut? Ställ in datorerna så att alla dokument skrivs ut dubbelsidigt. Ni gör av med hälften så mycket papper och sparar dubbelt så många kronor.

5. Byt till el märkt med Bra Miljöval. Det gör du enkelt genom ett telefonsamtal till ditt elbolag. Kan de inte erbjuda el märkt med Bra Miljöval? Byt elbolag!

I köket

Luncha grönt. Var klimatsmart – ät vegetariskt minst två dagar i veckan.

Fika ekologiskt. Köp ekologisk mjölk, kaffe, bullar och frukt till möten. Lite dyrare, men mycket godare!

Servera lyxigt vatten. Byt ut mineralvattnet som kräver en hel del energi för att produceras och transporteras. Servera i stället kallt, friskt kranvatten i fina kannor. Lägg i is och citrusfrukt, gurka, citronmeliss eller frysta bär. Snyggare, billigare och helt klart bättre för miljön.

Återvinn. Papper, glas, burkar, batterier, matrester, kartong, plast, elektriska artiklar. Källsortera så mycket ni kan.

Resor och transport

Res på det miljövänligaste sättet. När du måste resa, välj tåget. Du minskar dina koldioxidutsläpp kraftigt, jämfört med om du tar flyg eller bil. Om du måste åka taxi, välj en miljötaxi.

Åk kollektivt till jobbet. Lämna bilen hemma och ta dig till jobbet med lokaltrafik, cykel eller till fots. Finns det möjlighet att få månadskort till lokaltrafiken som en löneförmån? Kan anställda jobba hemifrån någon dag i veckan? Föreslå att ni skaffar en tjänstecykel som alla kan använda.

Cykelbud är bäst. Åtminstone när det gäller bud för närtransporter. I andra hand gäller transport som är märkt med Bra Miljöval.

På kontoret

Köp secondhand. Köp begagnade eller miljömärkta kontorsmöbler.

Välj miljömärkt teknik. Investera i miljömärkta skrivare och datorer.

El och energi

Skaffa energismart belysning. Byt ut glödlampor mot LED-lampor. Byt ut konventionella lysrörs armaturer mot energismarta HF-armaturer med T5-lysrör.

Siste man släcker! Se till att det är släckt när ingen är på kontoret. Gör det enkelt – koppla in en timer.

Installera rörelsesensorer i till exempel korridorer och på toaletterna.

En dimmer gör det enkelt att anpassa till en behaglig ljusstyrka samtidigt som det spar energi.

På toaletten

Handdukar. Låt varje anställd ha varsin personlig handduk på toaletten. Spara pengar, träd och energi genom att förbruka mindre pappershanddukar.

Fixa kranen. Minska energiförbrukningen genom att byta till resurssnåla kranar eller vattensparande kranmunstycken. Droppar en kran? Vänta inte med att byta packning.

Tips till chefen

Presentkort i julklapp. Skippa prylarna, ge de anställda en upplevelse i julklapp! Kanske presentkort till bio, konserter eller spa? Vill du vara en riktigt grön chef? Ge bort ett medlemskap i, eller gåvor till, Naturskyddsföreningen!

Inför en miljöpolicy. Hämta inspiration från tipsen ovan. Utse även en miljöansvarig som ser till att miljöarbetet blir gjort och håller sig uppdaterad. Välj den som tycker att uppgiften verkar rolig, så blir resultatet antagligen bättre.

Bli miljösponsor. Visa företagets engagemang genom att sponsra Naturskyddsföreningen.

Tillbaka till Grön guide