Hög tid för fågelskådning!

I helgen stundar både Fågelskådningens Dag och Fågeltornskampen. Arrangemangen är ornitologernas i grunden, men många lokalföreningar i Naturskyddsföreningen är också med och arrangerar. Här har vi sammanställt några, men hänvisar även till https://glof.birdlife.se/ och lokala hemsidor och Facebook. Välkommen ut och njut av vårens fåglar hela maj!

4/5 HOFORS Fågeltornskampen – Ett lag står i fågeltornet vid Bysjön kl. 5-13 och noterar alla fågelarter de ser och hör. Du är välkommen att vara med ett tag och ta del av vad som skådas (även om det är en tävling så finns det absolut tid att prata).

4/5 VOXNADALEN Fågeltornskampen i samarbete med Bollnäs Fågelklubb kl. 5-13! Kom och gå som du vill till fågeltornet vid Muckeltjärn i Sässmanområdet. Kontaktperson: Anders Delander, 073-841 33 13

4/5 HANEBO Fågeltornskampen kl. 5-13! Kom och gå som du vill till fågeltornet vid Kyrkbytjärn i Kilafors. Arrangör är Bollnäs Fågelklubb. Kontaktperson: Per-Erik Modd, 073-055 31 90

5/5 DELLENBYGDEN Natursnoksträff, tema VÅR kl. 10-12.30 ca. Mer information kommer på kretsens Facebooksida.

5/5 JÄRVSÖ Natursnokarna samlas vid badstranden i Sanna! Vi kollar fåglar på holmarna mellan kl. 11.00-13.00. Ta med eget fika. Kostnadsfritt och ingen anmälan! Kontaktperson: Anna Thunell, 070-624 13 50

6/5, 13/5 och 20/5 DELLENBYGDEN Tre vårkvällar med fågelutflykter! Lyssna och spana efter fåglar tillsammans. Ta gärna med fika och kikare. Vid samtliga tillfällen är det samling kl. 18 vid Ede skola. Mer information på kretsens Facebooksida. Kontaktperson: Mats-Åke Hall, 070-384 05 44

7/5 NORDANSTIG Ornskarpen Samling: Reningsverket Strömsbruk kl. 18. Fågelvandringen vid Ornskarpen brukar bjuda på många intressanta fåglar och en allmänt trevlig kvällspromenad. Vi tittar på allt som dyker upp och delar med oss av våra olika kunskaper. Ta med fika! Bra skor är en fördel och egen kikare får gärna tas med. Kontaktperson: Ragnar Svensson, 070-392 40 29 & Johan Myhrer, 070-243 15 33

9/5 BOLLNÄS Vårfåglar vid Mödänge våtmark i samarrangemang med Bollnäs Fågelklubb! Samling vid Circle K i Bollnäs kl. 8.30. Kontaktperson: Åke Kvick, 070-823 76 64 & Per-Erik Modd, 073-055 31 90

10/5 OCKELBO Fågelexkursion till Tegelsmora och Vendelsjön i Uppland med Esbjörn Claesson! Samling vid Järnvägsstationen, Ockelbo för samåkning kl. 7.45! Ta med matsäck. Det finns även ett café Ängslyckan vid Vendelsjön.