Vilka är dina drivkrafter för engagemang?

Är det det sociala sammanhanget, att få användning för dina styrkor, känna dig behövd och bekräftad, att göra skillnad och se resultat, lära dig något nytt, ägna dig åt ditt intresse eller vill du leda och driva? Hur kan vi stimulera olika personers drivkrafter?

– Det ideella engagemanget går inte ner. Den myten kan vi avliva, inledde Lisa Moraeus inspirationsdagen om engagemang. Det finns bara en större palett i hur en kan engagera sig. 50% av svenskarna engagerarar sig i det civila samhället!

På frågan om varför medlemmar inte engagerat sig svarade många ”jag har inte fått frågan”. Det är mycket hoppfullt!

– Det behövs både värme och mod i ledarskap. Ställ frågorna: Vad händer nu? Vad behöver hända? Hur kan jag bidra till det?

Lisa berättade om olika typer av aktiva medlemmar där kombinationen av mobilisering och organisering är den bästa. Hon beskrev också gruppers olika faser och hur man kan förstå och stötte gruppers utveckling över tid och mycket mera. Vi lärde oss nya ord som att provprata och snälltolka.

– Släppa in, tillåta och samarbeta är vår devis, sa Björn Markfjärd, ordförande i Omställning Gävle. Det vi gör är det vi gör och det andra gör vi inte!

Vad kan jag göra för föreningen? Vad kan föreningen göra för mig?

– Det bästa var blandningen av olika föreningar, nationaliteter, bakgrunder och erfarenheter, tyckte Lillian Lundin på regionkansliet. En deltagare kläckte den gyllene avslutningsfrasen: låna varandras glasögon!

Läs gärna Lisas bok ”Brinna! Att göra skillnad som ledare i en ideell organisation” och Aron Schougs ”Motivera ideella”.

Mer utförliga minnesanteckningar och bilder