Biosfärområde Voxnadalen

2019 utsåg UNESCO Voxnadalen till biosfärområde, en del i ett världsomspännande nätverk med uppgift att bidra till FNs Globala mål för hållbar utveckling, Agenda 2030. Genom samverkan mellan olika intressenter (däribland Naturskyddsföreningen Gävleborg) arbetar man för att tillvarata områdets natur- och kulturmiljövärden, utveckla en sociokulturellt och ekologiskt hållbar samhällsutveckling och stödja forskning
och lärande inom hållbar utveckling.

Tre områden är i fokus:
* Levande vatten
* Ett öppet och levande landskap
*Skogen som hållbar resurs

Man arbetar i projektet Rivers of Life för att återställa vattendrag, för att bevara artrik flora har man bland mycket annat tagit initiativ till att släppa kor på bete i skidbackar och projektet Mera Hälsingefura syftar till ökade kunskaper om hållbart skogsbruk för att öka andelen kvalitetsvirke i framtiden.

I samband med det senare projektet har också en ekonomisk förening bildats, Voxkedjan, som samlande organisation för mindre företag inom träförädling eller naturturism. Föreningen ska verka för långsiktigt hållbara skogsbruksmetoder, gynna framväxt av kvalitetsvirke från äldre skogar och säkerställa framtida uttag.

Ett nystartat projekt tillsammans med SLU fokuserar på frågor som rör förvaltning av skog inom ramen för fokusområdet ”Skogen som hållbar resurs” och SLUs forskningsprojekt ”Landsvägar”. Förutom att främja kunskapsutveckling är ambitionen att kartlägga perspektiv på skogslandskapet och dess olika värden för trakten, samskapa framtidsvisioner som främjar skogens mångfald av värden och bemöter identifierade risker och utmaningar, samt utforska åtgärder och innovationer för att realisera utvecklingen mot de visionerna.

Biosfärområde Voxnadalen utgör en viktig drivkraft och ”samverkansmotor” mellan olika organisationer i syfte att uppnå hållbar utveckling. Läs gärna om fler projekt på deras hemsida: www.voxnadalen.org.

Inga-Lill Carlsson
representerar Naturskyddsföreningen Gävleborg i biosfärområdets styrelse