Starta dagen med eko! Detta händer i Gävleborg

Miljövänliga Veckan/Green Week har i år tema ”Ekofrukost”. Störst fokus läggs på livsmedel från svenska gårdar som mejeriprodukter och spannmål.

– Vi vill öka efterfrågan på ekologisk mat. Börja köpa några fler varor som är eko, uppmanar Denise Fahlander, Naturskyddsföreningen Gävleborg. Till exempel mjölk, yoghurt, flingor, bröd och ost till en härlig ekofrukost.

Svenska ekogårdar har mer mångfald, inga farliga kemikalier och ett schysstare liv för djuren. Vad vi lägger i kundvagnen spelar roll och sänder viktiga signaler. Eko behövs för landets beredskap och är det i längden hållbara.

– När maten blir dyrare är det tufft för ekobönderna, säger Lillian Lundin, Naturskyddsföreningen Dalarna. Det är viktigt att stötta ekologiskt när man kan. Att komplettera med egenplockade bär och frukter och baka själv på ekologiskt mjöl kan spara pengar under tuffa tider.

Naturskyddsföreningen har arrangerat Miljövänliga Veckan sedan 1990 med olika teman. Kampanjveckan är alltid v. 40, i år 1-9 oktober, med aktiviteter runt om i Sverige och på senare år även i andra länder. Läs mer på https://www.naturskyddsforeningen.se/miljovanligaveckan

Aktiviteter i Gävleborg

Sandviken: info vid Coop Wega (Vallhov) 6 oktober. majkristinapersson@gmail.com

Gävle: infobord och prat med studenter på Högskolan Gävle 5 okt (Rävhallen) kl 9-12