Blomstervandra i Gävleborg under De Vilda blommornas dag 19 juni!

De vilda blommornas dag 2022 – Firar 20 år!

De vilda blommornas dag är Sveriges, och Nordens, mest omfattande officiella blomstervandring. De vilda blommornas dag sker en söndag i juni varje år, och tillägnas Nordens vilda flora. Syftet med De Vilda Blommornas Dag är att bjuda in människor till vandringar i blommornas värld för att tillsammans uppleva, njuta och bekanta sig med den mångfald av vilda växter som finns i vår närhet.

De vilda blommornas dag startade i Danmark i slutet av 1980-talet och 2002 anslöt sig både Sverige och Norge till evenemanget som idag är ett samnordiskt arrangemang mellan de nationella botaniska föreningarna.  Svenska Botaniska Föreningen (SBF) är huvudarrangör, men samverkar med regionala och lokala föreningar såsom Naturskyddsföreningen. I år firar dagen 20 år i Sverige!

I Gävleborg anordnas De vilda blommornas dag på följande orter:

19/6 Naturskyddsföreningen Hofors-Torsåker De vilda blommornas dag, samling kl. 10.00 vid Söderåsen, parkering intill Klapperstensleden. Vandring på ungefär 2 km, medtag fika!

19/6 Naturskyddsföreningen Nordanstig De Vilda blommornas dag anordnas vid Sågudden Bergsjö i samarbete med GÄBS. Samling kl.10.00 vid gamla OK-macken, Bergsjö! Medtag egen matsäck. Kontaktperson: Ann-Christin Jäderholm, 070-539 14 35

19/6 Guidad blomstervandring i Ovanåker! Samling kl.10.00 Gårdtjärnsbergets parkering, Edsbyn! Skidbacken, Gårdtjärnsberget i Edsbyn, samling parkeringen kl. 10.00 I sommar kommer det att gå betesdjur i backen. Kontaktperson: Stefan Olander, skalensfabod@gmail.com 070-569 26 90

Samarrangemang mellan GÄBS och Biosfärsområde Voxnadalen

19/6 Guidad blomstervandring i Färnebofjärdens nationalpark! Guiden Karin Haulin lotsar deltagare över älvängar och längs Dalälvens strand. Vandringen är cirka 1 km lång. Två turer; en kl. 10-12 och en kl. 14-16. Samling vid nationalparkens huvudentré, på Mattön, cirka 3 km sydost om Gysinge. Ta med kläder efter väder och fika. Anmäl dig till naturum, gärna innan 18/6. Mejla till farnebofjarden@lansstyrelsen.se Ange hur många platser du vill boka, samt ditt mobilnummer.

26/6 Naturskyddsföreningen Sandviken Blomstervandring i herrgårdsparken där vi bl.a. vill se om vit- och blårapunkeln slagit ut. Samling vid Gamla Stenhuset, Gästrike-Hammarby kl. 14.00. Vi håller på till ca kl.17. Kom som du är! Tag gärna med fika, kläder efter väder och stadiga skor. Inga förkunskaper är nödvändiga, det kostar inget att delta. Guider: Inga-Greta Andersson och Lotta Delin, 070-354 94 89

Samarrangemang med GÄBS, G: a Stenhuset och Studiefrämjandet

Notera att den som inte har alltför långt till Sandviken har möjlighet att delta vid två vandringar på två vitt skilda delar av kommunen. 😊