Femårsjubilerande biologiska mångfaldens dag firas i både Ljusdal och Söderhamn!

Den 22 maj uppmärksammas för femte året i rad den internationella FN-dagen Biologiska mångfaldens dag i Sverige. Det blir återigen en mängd olika evenemang runt om i landet med allt från guidningar i naturen, prisutdelningar och växtbingo till att bygga fröbomber och lära sig sköta en äng. Dagen firas både för att visa upp vår artrika natur och för att uppmärksamma en av vår tids stora ödesfrågor – den oroväckande snabba förlusten av biologisk mångfald.

FN:s vetenskapliga expertpanel för biologisk mångfald (IPBES) har slagit fast att naturen och den biologiska mångfalden utgör ett säkerhetsnät, som är “ansträngt till bristningsgränsen”. Vår civilisation är direkt eller indirekt beroende av biologisk mångfald, men vårt sätt att leva håller på att slita sönder detta säkerhetsnät. Men rapporter från IPBES konstaterade också att skydd och återskapande av natur är viktiga delar av lösningarna både för klimatkrisen och mänskligheten.

För att uppmärksamma frågan om biologisk mångfald startades för fem år sedan ett initiativ för att etablera Biologiska mångfaldens dag som en naturtemadag med fokus på artrikedom. Redan första året engagerade sig Sveriges naturföreningar, kommuner, länsstyrelser, naturum och mängder av privatpersoner och sedan dess har det arrangerats över 800 aktiviteter i samband med dagen.

– Det är fantastiskt fint att tänka på allt detta engagemang och alla de tusentals människor som fått en större förståelse för vikten av en rik natur och som gjort praktiska naturvårdsinsatser under de här åren. Det är inte bara en av Sveriges största naturhögtidsdagar, det har också blivit en folkbildande rörelse som gör skillnad, säger Erik Hansson, en av initiativtagarna till att uppmärksamma Biologiska mångfaldens dag i Sverige.

Dagen kommer bland annat uppmärksammas i Ljusdal och Söderhamn. Söderhamn tjuvstartar redan nu på lördag den 21 maj vid Ålsjön. De kommer att ha lite aktiviteter för barn som t ex att håva insekter i sjön, bygga insektshotell och titta på fåglar, vilket givetvis även passar vuxna. Byggnaderna ska hållas öppna och en fotoutställning visas i den ena byggnaden. En tipspromenad börjar vid parkeringen och slutar vid stugan. Naturskyddsföreningen Ljusdal visar i sin tur byggda bon för pollinerare, berättar om ängens blomster och örter. Ljusdalskretsen genomför dagen i samarbete med Svenska kyrkan/Järvsö församling för att uppmärksamma den biologiska mångfalden och dagen startar med mässa i Järvsö kyrka kl.11.00, därefter blir det kyrkkaffe följt av aktiviteter kopplade till ängar och pollinerare.

Ängssmygare, foto: Erik Hansson

Om biologiska mångfaldens dag

Internationella biologiska mångfaldens dag inrättades av FN år 2002 för att öka förståelsen för en artrik natur. I Sverige har dagen uppmärksammats sporadiskt tidigare, men 2017 tog Rebecka Le Moine och Erik Hansson initiativet till att uppmuntra landets naturvänner att engagera sig i dagen. Gensvaret blev stort. Över 70 aktiviteter anordnades runt om i landet redan första året. Sedan dess har det arrangerats över 800 aktiviteter i samband med biologiska mångfaldens dag och dagen är nu väletablerad som en av Sveriges största naturhögtider.

Biologiska mångfaldens dag-initiativet: Erik Hansson, erik@natursidan.se, 073-038 51 85