Flera överklaganden ang. licensjakt på varg

Naturskyddsföreningen Gävleborg (NFG) har genom Viltvårdsgruppen Naturskyddsföreningen Gävleborg (VNG), överklagat licensjakten på varg. Tillsammans med andra naturvårdsorganisationer lyckades vi påvisa att länsstyrelsen Gävleborgs beslut om licensjakt inom reviret Prästskogen inte var förenligt med lagen och det har därför upphävts.

Dessvärre fortgår licensjakten på varg i reviret Gullsjön och NFG har nu överklagat den jakten ända upp till Högsta Förvaltningsdomstolen.

NFG har kortfattat i huvudsak följande synpunkter som gör att vi överklagar licensjakten:

• Vargen har en begränsad population, för litet genetiskt inflöde och är starkt inavlad. Vargen lever inte upp till gynnsam bevarandestatus och ska därmed inte jagas och minskas ytterligare. Varje individ och genuppsättning är oersättlig i detta läge.
  • De underlag som lämnats in för att påvisa att målen med licensjakten kan uppnås, anser vi inte är tillräckliga för att bevilja ett undantag för en omfattande jakt på varg. Tvärtom finns åtskilliga rapporter som ifrågasätter dessa slutsatser och ibland visar på en rakt motsatt effekt. Det får inte råda någon osäkerhet att målen kommer uppfyllas för att bevilja en licensjakt.
  • De strikta undantag som gäller för jakt på varg har inte uppfyllts. Andra lämpliga lösningar har inte prövats i tillräcklig utsträckning och beslutet strider mot EU:s art- och habitatdirektiv samt dess vägledningar.
  • EU-kommissionen släppte i oktober 2021 en uppdaterad vägledning. Vi beklagar att Naturvårdsverket, länsstyrelsen Gävleborg och i viss mån även våra domstolar tolkar dessa vägledningar, tidigare EU-domslut samt EU:s motiverade yttrande gällande tidigare licensjakter på ett helt annat sätt än vi gör. Därför kommer vi att föra frågan om skyddet av våra stora rovdjur vidare till EU.
  • Föreningen delar FN:s mål om bevarande av biologisk mångfald och den biocentriska världsbilden bakom EU-rätten. Den bygger på att vilda djur och naturen har ett egenvärde, utan människans inblandning så långt möjligt, och att människan är en del av naturen. När det gäller juridiska tvister förhåller sig dock föreningen till strikt vetenskapliga underlag och evidensbaserad kunskap i sina bedömningar.

För ytterligare frågor kontakta vår sakkunnige:
Daniel Ekblom
Tel: 070 – 561 71 81