Remissvar Bottenhavets vattendistrikt 2021-2027

Naturskyddsföreningen Gävleborg (NFG) har gått igenom dessa samrådshandlingar med särskild inriktning att studera förhållandena i Gävleborgs län. Dock påverkas vattenförekomster även av utanförliggande källor. Därför tas även företeelser utanför länets gränser upp.

Naturskyddsföreningen Gävleborg anser att förslagen till åtgärder och miljökvalitetsnormer (som syftar till en god ekologisk status) i samrådshandlingarna är i huvudsak bra. Vår granskning har inriktats på att bedöma om de är tillräckliga eller om det är något som saknas (vi har således valt att se till helheten snarare än till enskilda vattenförekomster och övriga vatten inom länet). Av den anledningen har vi i huvudsak tagit upp följande områden:

• Invasiva arter i vattenmiljöer
  • Vandringshinder
  • Strandskydd
  • Övergödning

Fortfarande ser vi en negativ utveckling beträffande den biologiska mångfalden i våra sjöar, vattendrag och i havet. I huvudsak är det på land som åtgärder måste sättas in för att bryta utvecklingen.

Att t.ex. principen om att förorenaren betalar inte nyttjas i större utsträckning än idag är beklagansvärt. Mycket ekonomiska resurser till restaureringsåtgärder skulle tillkomma om t.ex. skogsbruket fick betala för de irreversibla skador det givit upphov till. Det är frustrerande att så lite har hänt trots de krav som vattendirektivet ändå ställer.

Läs hela yttrandet Yttrande över samrådshandlingar, slutversion