Sorglig stadsnära avverkning i Hudiksvall

Hudiksvalls kommun har avverkat den fina gamla grannaturskogen på Galgbergets östra del! Det är ett stort svek mot stadens invånarna och mot en mycket värdefull skogsmiljö!

Trots att det drygt 2 ha stora området är del av ett livligt använt strövområde uppe på berget och dessutom registrerat som nyckelbiotop, har alltså kommunens ansvarige bedömt att de kan avverka all gran i området. Vi ser det som ett mycket olyckligt och missriktat beslut. Det var granen som dominerade området och i dessa låg också de höga naturvärdena. Denna del av Galgbergs-skogen har nu totalt mist sin funktion som ombonad stadsnära strövskog och lekskog för närboende familjer.

Avverkningen har gjorts under förevändning att de gamla granarna utgjort en säkerhetsrisk. Saken är bara den att riskerna med att få fallande träd över sig är extremt låga. Detta är olyckor som i princip aldrig sker, utom i enstaka fall i samband med trädfällning och stormrensning. Folk i gemen är också villiga att ta denna minimala risk för att få vistas i en gammal naturskog, men aktar sig för att gå i skogen i hård blåst.

Det är en sorgens dag. Hudiksvalls invånare har mist en av sina trevligaste och mest värdefulla stadsnära skogar på grund av felriktade åtgärder. Det rimmar mycket illa med att kommunen säger sig vara ekokommun! Att avverka skog med så höga naturvärden gör ingen som har den minsta känsla för skogens ekosystem. Kommunens ansvarige hade dessutom sagt till Naturskyddsföreningen att skogen skulle få stå kvar.

Vi är mycket ledsna och besvikna.

/Magnus Andersson ordförande Naturskyddsföreningen Hudiksvall

2 thoughts on “Sorglig stadsnära avverkning i Hudiksvall

1. Naturhänsyn betyder väldigt lite i dag. Det är något man talar om, men det tycks räcka. Pengar överskuggar allt. Jag är inte förvånad