Sisyfos-jobb att överklaga vargjakt

Naturskyddsföreningen Gävleborg har överklagat beslutet om skyddsjakt på två vargar i Håkanbo, Bollnäs och Lingbo, Ockelbo.

– Tiken som omfattades av skyddsjaktbeslutet hade inte ens konstaterats som angripande individ, det var endast hanen, säger Daniel Ekblom, Viltvårdsgruppen inom Naturskyddsföreningen Gävleborg. När hanen väl fälldes kan man ju tycka att man då avvaktar med att jaga ytterligare en individ för att se om angreppen upphört som det står i riktlinjerna för skyddsjakt, men länsstyrelsen följer inte sina egna riktlinjer.

– Jag har lagt ner mycket arbete och tid på att läsa in mig och överklaga, men hittills har vi bara fått avslag. Det känns som att varken förvaltningsrätten eller kammarrätten ens läser våra argument som hänvisar till de lagar, regler och förordningar som vi såväl nationellt som enligt EUs art- och habitatdirektiv ska följa. Det är oerhört frustrerande att man inte följer de riktlinjer och lagar som finns, och inte heller motiverar varför man frångår dem!

Föreningen har också överklagat licensjakten på 12 vargar i Gävleborg. Radio Gävleborg gjorde ett inslag och Hela Hälsingland skrev en artikel.