Obalans i synsätt i ”Skogens värden”

Det är föredömligt att så många kommit till tals under processen att ta fram förslaget till Gävleborgs regionala skogsprogram ”Skogens värden”. Men detta lyfter också tydligt fram obalansen i synsätt mellan de få stora industriföretagens tillväxtperspektiv och plantageskogar och de många småföretagare som baserar sin verksamhet på en mer långsiktig hantering av de allt färre naturskogarna i länet. Klimat och biologisk mångfald prioriteras inte.

I förslaget anges grovt felaktigt att 71 852 ha skyddats medan rätt siffra är 38 917 ha. Det anges även att 42 500 ha produktiv skog skyddats, rätt siffra är 37 400 ha.

Vetenskap visar att den närmaste tioårsperioden kräver kraftfullt agerande för att snabbt minska CO2-utsläppen och här är skogen en nyckelfaktor. Vi ser en stor fara i att man i det perspektivet felaktigt ser ökat utnyttjande av skogsråvara till biobränsle som en väg att nå utsläppsneutralitet vad gäller växthusgaser.

Förutom att biobränsle släpper ut lika mycket koldioxid som fossilt bränsle ökar dessutom utsläppen genom avverkning av den skog som normalt skulle fånga upp dessa. Det tar flera decennier för en avverkad skog att åter ta upp den koldioxid som släpptes ut vid avverkning – en tid vi inte har!

Vi behöver låta skogarna växa sig äldre för biologisk mångfald och för ökad inbindning av kol. De privata skogsägare som idag svarar för merparten av den äldre skog som finns i länet bör på olika sätt uppmuntras att bevara naturskog. Småföretagare inom branscher som rekreation, turism och småskalig livsmedelsproduktion behöver regionalt stöd för att utvecklas.

Inga-Lill Carlsson, Naturskyddsföreningen Gävleborg

Detta är en del av remissvaret ang. Gävleborgs regionala skogsprogram.