Överklagan av skyddsjakt på varg

Naturskyddsföreningen Gävleborg börjar med att konstatera att det skett två fall av angrepp i Lingbo samt Håkanbo som kunnat bindas till en individ, samt att det har skett ett angrepp i Tönsen utan att angripande individ kunnat identifieras. Inget av angreppen har skett innanför godkända rovdjurssavvisande stängsel.

Vi anser att dessa två fall inte utgör grund för beviljande av skyddsjakt. Enligt den vägledning som Länsstyrelsen har att utgå ifrån ska en varg ha orsakat fyra angrepp under samma betessäsong eller angripit tamdjur innanför rovdjursavvisande stängsel för att kunna definieras som särskilt skadegörande. Det kriteriet är inte uppfyllt och Länsstyrelsen Gävleborg har också avslagit tidigare ansökan om skyddsjakt just av den anledningen.

Vi anser vidare att Länsstyrelsen i Gävleborg inte på något sätt visat hur jakten på två specifika individer ska kunna ske utan förväxling och hur man identifierar att jakten riktas mot rätt individer. Området där angreppen skett kan beröra individer från tre olika revir; Björnås, Tönsen och Ryssjön. Därtill kommer enstaka vargar som rör sig över stora områden för att söka en partner. Det är således stor risk för att en skyddsjakt inom detta stora område kommer att drabba individer som inte omfattas av beslutets specifika individer. Därtill ska man särskilt ta hänsyn till att tikarna i två av reviren är särskilt skyddsvärda individer. Beslutet om skyddsjakt bör på dessa grunder avslås.

Läs hela överklagandet Överklagan skyddsjakt varg 2020-09-30