Slutslängt! Kampanjvecka för att laga, dela och slänga mindre

På lördag startar Miljövänliga veckan i Naturskyddsföreningens regi. Tema är ”Slutslängt! Fixa grejen – dela mera”. Kampanjen uppmärksammar svenskarnas ohållbara konsumtion av kläder och prylar. Här ges tips på hur man kan ge sakerna ett längre liv. I år uppmärksammas också alla fungerande grejer svenskarna slänger varje år.

Så mycket som en fjärdedel av det som slängs på landet återvinningscentraler hade gått att använda. Nästan en femtedel har ett kommersiellt värde. Det är ett stort slöseri med resurser! Här spelar kommunerna en central roll.

– Vi föreslår fyra enkla åtgärder för att minska slöseriet, säger Lillian Lundin Stöt på Naturskyddsföreningens reg. kansli Gävle-Dala. Sätt återbruket i första rummet på återvinningscentralerna, inrätta fritidsbanker* som är som bibliotek för sport- och fritidsutrustning, ordna fixarrum där hyresgäster kan fixa sina saker och TaGe-hyllor där t ex urvuxna kläder och skor kan byta ägare.

Som privatperson kan man till exempel skriva på sin dörr eller brevlåda vad man vill låna ut, lämna saker till lagning eller fixa grejen själv.

– De som har som yrke att laga åt andra och de som lagar själva är verkliga miljöhjältar. I dessa coronatider är det viktigare än någonsin att vi stöttar reparatörer så att de finns kvar i framtiden, säger Denise Fahlander, Naturskyddsföreningen Gävleborgs Handla Miljövänligt-nätverk.

* Fritidsbanker finns idag i över 90 kommuner i landet, bl a i Sandviken, Smedjebacken, Säter och Vansbro.

Ett axplock av vad som händer i Gävle-Dala-området

Orsa: Utställning om Miljövänliga veckan i Studiefrämjandets skyltfönster. I Skattungbyn anordnas en Klädbytardag den 3 oktober 12.30-16.00 i bytesbutiken. Syftet är att uppmärksamma bytesbutiken som är öppen alla onsdags- och lördags-eftermiddagar. Där finns även ett verktygs/redskaps bibliotek.  Birgitta Blomberg Quintino, 076-786 21 50

Mora: Utställning på biblioteket. Lillian Lundin Stöt 070-273 91 55

Falun: Insändare. Birgitta Johansson, 070-651 41 07

Västerbergslagen: Uppmuntrar till TaGe-skåp på jobbet t ex. Sätter upp affischer och talar om på Facebook och hemsidan vad vi har för lokala reparatörer som skomakaren. gunilla_lundborg@telia.com

Gävle: Utställning på Alternativboden Lyktan. Affischering på återvinningscentralen. Denise Fahlander 070-646 10 42

Voxnadalen: Film med ”inge-släng”-tema. Jennie Forsblom 070-191 21 11

Om Miljövänliga Veckan

Naturskyddsföreningen har arrangerat Miljövänliga Veckan sedan 1990. Kampanjveckan är alltid vecka 40 – i år 26 september till 4 oktober – med aktiviteter runt om i landet. Målet är att inspirera fler att förändra den ohållbara konsumtionen av kläder, prylar och möbler och visa alternativa möjligheter i stället för att alltid köpa nytt. Tidigare har kampanjveckan bl a bidragit till att förändra sortimentet i butikerna så det blivit mer miljöanpassat.

www.naturskyddsforeningen.se/slutslangt