Betydelsen av strömmande vatten för friska ekosystem

Föredrag av Christer Borg, generalsekreterare Älvräddarna i Gysinge 29 jan:

Betydelsen av strömmande vatten för friska ekosystem

Började med:

• Vattenfall och Nämforsen 2006
  • Röån 2008 Film på youtube ”Kampen om älvarna”. Kampanjen mot SCA och Statkraft startade på fredagen, VD:n ringde på måndag och sa att de avblåste sina planer.

Hur Älvräddarna jobbar:

• Politisk påverkan
  • Debattartiklar
  • Uppvaktningar
  • Deltar i domstolsprocesser, heltidsjurist 40-60 fall/år
  • Deltagit i statliga utredningar
  • Samarbete med Naturskyddsföreningen, WWF och Sportfiskarna.
  • Sprider information om vikten av levande ekosystem i strömmande vatten (Postkodpengar)

Biologisk mångfald:

• Variation inom och mellan gener, arter, naturtyper och ekosystem
  • Lika viktig som klimatet
  • IPBES rapport massutrotning av arter
  • WWF Living report sötvatten har minskat med 83%

Strömmande vatten

• Strömsträckor och forsar är ekologiska motorer
  • Vattendragen och dess stränder 1% av avrinningsområdet men 20% av arterna
  • Forsarna kallas vattendragens korallrev
  • Nästan alla vattendrag är utbyggda av vattenkraft eller dämda med dammar

Flöde i ett oreglerat vattendrag

• Longitudinell dimension: sprider frön, näring och sorterar substrat (botten finsand, grus m.m.)
  • Lateral: svämplan, ”strandzonens trädgårdsmästare”: sår frön, harvar och ”rensar” ogräs, tillför näring
  • Vertikal: kontakt med grundvattnet, specifika organismer, näring, temperatur
  • Temporal dimension: smältvattentoppar

Konsekvenser av vattenkraft:

• Vandringshinder
  • Dammar värmer vattnet (vattnet stannar upp och rinner sen ut på en större yta). 60 000 dammar i världen som är högre än 15 m. Det avdunstar lika mycket sötvatten från dessa som hela den vattenmängd som behövs i allt jordbruk globalt!
  • Död och skadad fisk nedströms vandring, t ex ål. Ex i Ätrafors gjorde man om till 35% lutning och gjorde 3 hål vilket minskade dödligheten från 97% till 3%. Samarbete med Karlstads universitet. Gör inte så på andra ställen – retar gallfeber på mig!
  • Arter som stormusslor och lax drabbas
  • Torrfåror är ett elände
  • Döda strandzoner
  • Leder till näringsbrist i systemet
  • Påverkar intilliggande ekosystem
  • Påverkar grundvatten
  • Överdämda habitat för strömlevande organismer
  • Energin försvinner
  • Vattenkraften, till skillnad från vind och sol, bygger på att ändra och förstöra grundläggande ekosystemegenskaper. Liknelse: 400 m höga vindkraftverk som snurrar 5 cm från marken, 5 cm emellan!
  • Påverkar vattenkvalitet, hydrologi, morfologi, djur och växter m.m. T ex nattsländelarver, klådris (en av de 3500 buskarna i Sverige finns i Dalarna). Översvämningsmyggorna i Gysinge förvärras av vattenreglering och brist på betesdjur.

Läget under kontroll?

• 11-20 000 dammar i landet. Regleras med lagstiftning från 1918!
  • 7000 utan tillstånd
  • 2100 vattenkraftverk. Småskaliga och storskaliga. De småskaliga producerar nästan försumbar mängd energi. 208 stora, men många är mycket små. 1030 st står för 0,2% av elproduktionen, men dämmer över lika många habitat. Fånig hobbyverksamhet.

Fiskvägar

• Fiskvägar är inte lösningen på alla problem. Det är en kompromiss som kan användas vid:
    • storskaliga tills vi i en framtid kan ta bort även dom
    • småskaliga klassade som nationellt viktiga kulturmiljöer
    • i miljöer där infrastruktur kräver att dammen ska vara kvar, t ex stadsmiljöer
  • Måste ha 95% totaleffektivitet för att motsvara bästa möjliga teknik, många har bara 70% eller lägre
  • Dammen kvarstår, dämmer över habitat
  • Dammar en sedimentfylld dålig ersättning för sjöar

Planetens gränser

• Rockström m fl 2009. Klimat och förlust av biologisk mångfald . Dålig idé att rädda klimat genom att sabba ekosystem! Vattenkraft förstör den biologiska mångfalden.
  • Vattendirektivet är det första försöket att kvantifiera planetära gränser.

Ny lag 2018

• Kom till för att skydda vattenkraftsintressena och äganderätten
  • Gamla tillstånd från 1918 ska omprövas, med avrinningsperspektiv
  • VU skulle anmäla sig till NAP = nationell prövningsplan
  • Skyddade från föreläggande i 16 år, 2022-2036
  • Nya föreskrifter för att alla undantag ska användas för att vi INTE ska nå miljömålen.
  • Vattenkraftens miljöfond. De 8 största står för 10 miljarder i 20 års tid, max 1,5 TWh produktionsförlust. De fick dock 70 miljarder i skattesänkning samtidigt.
  • Lite positivt: ägare under 10 TWh kan välja; ha kvar med fiskvägar eller avveckla och få 85% av kostnaderna och 95% av produktionsförlusten (de kommande 30 åren)
  • Bra Miljöval-fonden puttar in de saknade 15% till utrivning av de dammar som Älvräddarna prioriterar. En ”no-brainer”, får allt betalt (i efterhand).
  • Kommuner kan få 5 miljoner per projekt vid havet??? (hängde inte med här)

Massor av vattenkraft i Falutrakten:

• Totalt 107 GWh
  • 13 något större motsvarar 7 vindkraftverk
  • De 37 minsta motsvarar knappt 2 vindkraftverk

#slutsnackat

• Kampanj för att avveckla dammar via ”crowd-funding”, att folk skänker pengar.
  • Ett projekt per år. Först ut Gnarpsån.
  • Bli medlem i Älvräddarna och skänk pengar via autogiro.
  • ”Hejdå vandringshinder”