Inspirerande kampanjupptakt ”Fixa grejen – Dela mera!”

Under tre år 2018-2020 är det övergripande temaområdet för Miljövänliga Veckan att få fler att ta vara på det vi har. På den reg. upptakten inför veckan samlades 26 pers på Eko-Torget vid Wij Trädgårdar och inspirerades. Läs mer om sy-workshopen och utställningarna om ekobygg och textilier längre ner i texten.

Syfte:

• Inspirera till att minska konsumtionen av nya saker
  • Skapa en vilja att vårda och reparera
  • Förlänga prylars liv – bra både för plånbok och miljö

Tema 2019: Fixa grejen – dela mera

Vi kommer med tips på hur man kan laga, göra om och vårda sina prylar – kläder, möbler, inredning, vardagselektronik – www.fixagrejen.nu
Dela – hyra, byta, låna kommer in i år. Vi vill inspirera till tankar att man inte måste äga allt.

www.fixagrejen.nu med tips och filmer bl a

Företaget Repamera – lagning på postorder

50 organisationer världen över var med på Sharing Communities, tema för Green Action Week

Framtidsstrategin 1:2, 2:1, 4:3 minskade utsläpp, hållbara konsumtionskulturer. Se kortfilm om bakgrunden till problemen: https://www.youtube.com/watch?v=JP_Dwm0cQ80

Agenda 2030

Kort film om vår överkonsumtion ”Ekologiska skuldens dag” https://www.facebook.com/watch/?v=35736023827975

Synligt och osynligt avfall från t ex elproduktion, råvaruframställning, tillverkning. 1 telefon ger 86 kg avfall!

Vi ska gå från 11 ton koldioxid per person och år till 2 eller egentligen 0 ton.

Film Modeindustrins smutsiga baksida finns på SVT Play https://www.svtplay.se/video/23019070/stacey-dooley-modeindustrins-smutsiga-baksida

Vi köper 13 kg nya textilier per person och år + 1 kg second hand. Skänker 2,4 kg till välgörenhet, slänger 8 kg (varav 5 kg är hela!) Mycket köps på nätet.

3 av 5 tycker att de har för mycket kläder. Ännu fler upplever sig ha för mycket prylar. Ser en viss konsumtionsleda. Hälften av svenskarna kan tänka sig ett köpfritt år (inga nyproducerade saker).

Förläng livscykeln

I snitt använder vi en T-shirt 22 ggr.

Tillräcklighetsstrategi – klara sig med mindre och få tillgång på andra sätt. Tradera, Blocket, Sellpy, Hygglo t ex. En bil i delningsekonomin ersätter 15 vanliga bilar.

Hyra ut sin egna privata bil Snappcar.se, verktygsbibliotek, skjutsgruppen, lånegarderober, Scorett hyra skor, FB köp & säljgrupper, skänk & tigg, app för samåkning i Skattungbyn ”Freelway” privata resor och Dalatrafiks serviceresor, trädgårds/villaföreningar för sällananvända redskap, bytesringar jag kan vara barnvakt mot att du klipper gräset åt mig, värmer upp grannens pool med sina solceller, Fritidsbanken för utlåning av sportutrustning på 80-90 platser i landet nu, gratisbutik/freeshop, Skafferiet man kan hämta överbliven mat på Willys m hj a Röda Korset, TaGe-hylla på förskolor och bytesrum i bostadshus, klädbytar- och prylbytardagar

Styrmedel för hållbar konsumtion: Repavdrag (för vitvaror om man tar hem en reparatör, inom Rut), sänkt moms för mindre reparationer, hyberavdrag för att hyra, reparera etc finns som förslag

Aktivitetsförslag

• Värva medlemmar, de får boken Ägodela
  • Synas i media
  • Var kan man laga? Lista yrkesfixare
  • Gör en fixarkväll/träff
  • Uppmana till en shoppingfri månad
  • Bjud in till en bytardag, t ex leksaker, sticklingar, pocketböcker. Premiär för Prylbytardagen 30 nov som en motvikt till Black Friday
  • Kolla din ÅVC www.naturskyddsforeningen.se/aterbruk Gör inventering, ha en aktivitet på ÅVC och fråga besökare om de verkligen vill slänga sina saker
  • Uppmuntra aktörer att skaffa TaGe-skåp
  • Sprid budskapet
  • Utställning
  • Temakväll med föredrag
  • Tipsa skolorna om Fixa grejen, teknik och slöjdämnena
  • Studiecirkel Ta vara på det vi har
  • Tipsa om musterier, fruktförmedlingar m.m.

Material

• Kampanjaffischer, större och mindre
  • Minifolder Fixa grejen
  • Flyer shoppingfri månad
  • Quiz
  • Fixarlista att fylla i
  • Powerpoint (den som Jessica presenterade)
  • Kampanjhandledning
  • Värvarvykort
  • Knappar med loggan

Beställ på www.naturskyddsforeningen.se/miljovanligaveckan

Insändare shoppingfri månad och TaGe-skåpet

Skivstång med 86 kg på bredvid en mobil

Ekologiska Lantbrukarna har kampanjen Ekoseptember

Gruppdiskussion

Falun: söka fler medhjälpare, utställning på biblioteket eller Magasinet, erbjuda slöjdlärare att hålla i lektion när eleverna får laga sina jeans

Söderhamn: utställning på Studiefrämjandet och bibblan, sprida på FB, Prylbytardagen 30 nov. Miljötinget för ungdomar är i Söderhamn 15-17 nov

Voxnadalen: en vardagkväll i samarbete med Hembygdsföreningen ”Inge släng”, matsvinnstema, föreläsare, hänga upp jeansväskor, ev byteshörna

Borlänge: utställning, dela ut foldrarna

Orsa och Vansbro: ska ha planeringsmöten snart

Mora: utställning, peppa för shoppingfri månad och TaGe-skåp genom insändare och på gågatan/ÅVC, fixarkafé 30 nov

Sandviken: peppa textilläraren, lämna dit gamla tyger, knappar etc, har sytt hjälpmedel till elever som behöver hjälp att koncentrera sig

Gävle: Prylbytardagen, koll på Gästrike återvinnare ÅVC

Idé från Karlstad: Svinnkafé, fått överblivet kaffebröd från mataffärer och sålt det, tips till klassresa

Hälften så ofta – dubbelt så länge!

Konsumindre!

Sy-workshop

Workshop med sömmerskan Stella Hildebrandt där hon visade hur man lagar ett hål i jeans genom att sätta ett tunt tyg på insidan och sy raksöm tätt, tätt i trådriktningen. Deltagarna fick sedan själva laga plagg de tagit med sig.

Eko-torget

Denise Fahlander berättade om de två temana på Eko-torget under sommaren; ekobygg och textilier. 1-2 ggr/vecka har Fixa grejen-hörnan varit bemannad och man har kunnat få hjälp att te x göra egen deo, fixa skärbrädan, göra biwaxwrap och stoppa strumpor.

• www.yode.se företag i Falun med kläder som sys upp i ett socialt projekt i Nepal
  • www.ecoandfair.se kläder av lin, ull, hampa, bambu, lyocell (träfiber)
  • www.tova.no tovade tofflor från Mongoliet
  • www.skramtrask.se handgjorda skor av vegetabiliskt garvat läder från svenska kossor i Tärnsjö. Skorna säljs med ullfett och man kan få dem lagade av företaget. Har samarbete med Tova.
  • www.adisgladis.se friluftsprylar
  • www.resole.se skor med återvunna tyger från bussäten

www.ekobyggportalen.se

• www.compostera.se spolfri toalett med kompostmask som ger gödselvatten. Byts efter 30-50 år! Solcellsuppvärmd sits, fläkt och lampa.
  • Pärlans Bygghantverk ekologisk isolering och linoljefärg
  • Ingen miljömärkning finns för byggmaterial. En tysk märkning som heter Nature Plus är lite bätte.
  • Falu kommun har startat en möbelpool som ett socialt projekt.
  • På en byggkurs i ”tiny houses” fick de isolera med saltad fårull
  • www.lastcykel.se elcyklar med låda
  • www.sustainabil.se biogasbilar
  • Wäxhuset ekocentrum i Söderhamn