Operation: Rädda bina!

Naturskyddsföreningen startar en gräsrotsrörelse för att skapa mer blomrika marker i Sverige. Häng med!

2018 lyckades vi få folk runtom i landet att sätta upp 6500 vildbihotell i kampanjen bivänlig.nu. Nu vill vi att ännu fler förvandlar gräsmattor till blommande marker, planterar biväxter och bygger bostäder åt vilda bin.

2019 satsar vi stort på biologisk mångfald och medborgarforskning. Läs mer på www.räddabina.nu Här kan du rapportera in tre konkreta åtgärder till forskningen:

1. Gör om minst 1 m2 av din gräsmatta till äng
2. Plantera bivänliga blommor i din rabatt/balkong
3. Sätt upp ett vildbihotell eller skapa en sandbädd åt vilda bin

Vi uppmanar och utmanar kommunerna att gå före genom att anlägga ängar eller blomsteråkrar på t ex nyetablerad industrimark eller gå över till långgrässkötsel på grönytor och parkmark. Vi kommer också att ta fram ett aktivitetspaket som går att använda under utåtriktade aktiviteter.

eva.lindberg@naturskyddsforeningen.se
jon.pelling@naturskyddsforeningen.se