Omställningen framför oss – utmanande, genomgripande och nödvändig

Staffan Laestadius föreläste i Hudiksvall förra veckan. Han är professor emeritus i industriell teknik på KTH och författare till böcker som Klimatet och välfärden samt Klimatet och omställningen.

Föreläsningen filmad i Hudiksvall: https://m.youtube.com/watch?t=3s&v=9ProOczS8Tg

Staffans Powerpoint-presentation: Staffan Laestadius PPT Klimatet och omställningen

– Vi har låst in oss i en fossilberoende livsstil, inledde Staffan. Materialomsättningen fördubblas var 25:e år. Fossilbränsleanvändningen ökar i samma takt. Vi ser inga tecken på att detta avtar. Den nödvändiga omställningshastigheten är en minskning med 7% per år.

Internationella åtaganden har misslyckats. Utsläppen ökar med ca 1% per internationell klimatkonferens.

– Det har inte ens börjar vika av neråt ännu. Vi svenskar ökade vårt internationella flygande med 8% förra året, bilregistreringen ökade och det är tunga bilar – 3 gånger tyngre än T-forden på sin tid. Vi har inte kommit igång med omställningen. Där har vi en enorm utmaning!

– Rika människor och rika länder släpper ut mer än fattiga. Ju mer pengar vi sätter sprätt på, desto mer utsläpp, grovt räknat. Vi har också en historisk skuld där rika länder har lagt beslag på fattiga länders utsläppsutrymme och föräldragenerationen på barnens utrymme. Den moraliska aspekten är riktigt jobbig – jag skäms!

– Vi styr mot en katastrofkurs. Förutsättningarna för mänskligt liv kommer att ändras och det blir stora påfrestningar på samhällssystemen. Vi går mot samhälleligt sönderfall via t ex orkaner, översvämningar, hetvågor, gigantiska regn. Det här är lite för stort för att ta in, lite för stort för att prata om vid middagsbordet.

Hur mycket utsläpp tål klimatet? Jorden kan troligen hantera 2900 Gton koldioxid om vi ska ha 66% chans att begränsa temperaturhöjningen till 2 grader. Utsläppen hittills uppgår till ca 2200 Gton.

– Vi har alltså endast 700 Gton koldioxid kvar att utnyttja för oss, våra barn och framtida generationer!! Annars går vi mot en temperaturhöjning mot 4 grader eller ännu mer.

– Detta kan förhindras med en mobilisering för klimatet i likhet med inför världskrigen. Halvera flygandet och bilåkandet, storsatsning på tåg, buss och sjötransporter, halvera biffätandet, förbjud plaster, mångdubbla vindkraften, stor satsning på vätgas/stål och en omfattande skatteväxling är några av mina förslag, sa Staffan.

– Vi har i allt väsentligt den teknik vi behöver. Utmaningen är politisk och kulturell och kräver att vi tar oss ur sociala låsningar. Vänta inte på internationella avtal. Entreprenörer och eldsjälar leder. Den politiska uppgiften är att visa att man kan leda omställningen bort från katastrofkursen.

– Det utmanar vår syn på utveckling. Myten om framsteg, tillväxt, människan som naturens herre och vår föreställning om frihet – mycket kopplat till fossil livsstil, menade professorn.

– Motståndet mot stora genomgripande förändringar har alltid samma argument, som till exempel inför avskaffandet av slaveriet. Andra kommer att sko sig, det spelar ingen roll vad vi gör, det kostar för mycket eller är olagligt etc. Det är ju absurt om det skulle vara olagligt att rädda planeten!

Föreläsningen arrangerades av Naturskyddsföreningen Hudiksvall, Omställning Hudiksvall och Studiefrämjandet.

Text och foto: Lillian Lundin Stöt