Mossträff med skogsgruppen

Minnesanteckningar: Mossor Tomas Troschke

Diskussion: Vad vill skogsgruppen göra framöver?

22 maj Bioblitz Långängarna, Sandviken. Ett fantastiskt program finns att se på https://gavleborg-lan.naturskyddsforeningen.se/2019/03/16/bioblitz-i-sandviken-22-maj-hela-programmet/
Om det blir lyckat kan vi göra nästa bioblitz i Hälsingland. Läs mer om Biologiska Mångfaldens Dag på www.biomfdag.se Här kan man också själv lägga in aktiviteter under veckan.

Bidra gärna med områden till Skogsgruppens GIS-skikt, som meddelas läns- och skogsstyrelsen.
Skogsgruppen ska ha möten med Skogsstyrelsen vartannat år.

Sågtjärn i Bollnäs har blivit reservat och ett område på 200 ha söder om Näsviken är aktuellt att bli reservat. Lenåsen blev avverkat trots våra ansträngningar.

Område söder om reservatet Grossjöberget, mycket brandstubbar etc. Avverkningsanmält 21 feb. 6 veckor har gått 4 april. Skogsstyrelsen ska besöka området nästa vecka. Utflykt för skogsgruppen dit sön 14 april kl 10, samling i Trönö – vägen mot Glössbo alt. P Trolldalen i Växbo.

9 juni Inventering i brandområdet med GÄBS, Sundsvalls mykologiska förening m fl. 31 aug Bussresa till brandområdet i Ljusdal från Hudiksvall via Delsbo och Ljusdal. Hudiksvallskretsen arrangerar med kansliets bistånd.

Ljusmyrsberget hällmarkstallskog, Enånger. Lavar och insekter inventerade men inga svampar ännu. Inventering med skogsgruppen lör 28 sept.

Mattias Degervall: Harsa där skidspåret går igenom fin skog. Magnus meddelar att länsstyrelsen ska inventera området i sommar. Ett till område vid en skola som jag inte uppfattade ska inventeras av länsstyrelsen i sommar.

Sluttningsmyren i Trönö med 9 orkidéarter. Utflykt 7 juli.

Vattengruppen ska starta studiecirklar om ekosystem kring vatten.

Konferens om biologisk mångfald mån 3 juni utanför Leksand. Planeras i Gävleborg i höst.

Uppropet ”Vår skog” – sprid! Skriv till partierna och be dem skriva motioner. Bearbeta ansvarigt departement. Vargjägarkojan i Lobonäs ligger på Sveaskogs marker.

Morängsviken, Stocka. Avverkat för 29 tomter i s k LIS-område. Sven Åke Sandberg vill ha stöd.