Global klimatstrejk 15 mars Gävleborg

Koldioxidhalten i atmosfären förväntas öka rekordmycket under 2019. Mänskligheten är i akut behov av en krisplan för klimatet. På orter över hela världen organiseras därför ”Global Strike For Future” fredag den 15 mars 2019. Hittills på 1325 platser i 98 länder!

I Gävleborg:

• Gävle Rådhustorget vid gudinnan kl 15-17 och marsch kl 18 liv.hanerus@skola.gavle.se
  • Skutskär utanför kommunhuset kl 12-13
  • Hudiksvall utanför kommunhuset kl 12-13 vivekaklingenberg@live.se
  • Söderhamn gågatan/biblioteket kl 11-13 lennart.renofalt@equmeniakyrkan.se
  • Bollnäs Brotorget kl 15-16 pia.mollgard@gmail.com
  • Sörforsa bibliotek kl 11-16

Läs mer på https://www.fridaysforfuture.org/join

Borlänge och Säter har t ex antagit koldioxidbudgetar och Falun ett medborgarförslag om klimatarbetet, se https://falun.naturskyddsforeningen.se/2019/02/12/kommunfullmaktige-i-falun-sa-ja-till-medborgarforslag-om-klimatarbete/

http://www.nettonoll.se finns massor av tips på vad kommuner kan göra.

Vi kräver av politiker över hela världen att:

– Tala klarspråk! Behandla klimatfrågan som den akuta kris den är.
– Uppnå Parisavtalet! Anta klimatbudgetar i alla politiska församlingar för att säkra 1,5-gradersmålet.
– Påskynda omställningen! Vi behöver en klimatpolitik som når 1,5-gradersmålet på ett rättvist och säkert sätt.

I höstas presenterade FN:s klimatpanel sin rapport ”Global Warming of 1.5˚C” som visar vilka förödande konsekvenser en uppvärmning på 2 grader förväntas få. I Parisavtalet lovade världens regeringar att skydda framtiden från skenande klimatförändringar genom en politik som säkert håller höjningen av jordens medeltemperatur väl under 2 grader med sikte på högst 1,5 grader.

Över tre år har gått sedan Parisavtalet slöts och utsläppen fortsätter att öka. Redan vid 1 grad varmare temperatur ser vi torka och eldstormar, översvämningar, och smältande polarisar. Framtidsutsikterna ser alltmer katastrofala ut. Det länderna hittills har lovat leder till en värld som blir minst 3 grader varmare. Med nuvarande politik har vi bara 1 % chans att klara 1,5-gradersmålet.

Nu behöver vi dra i nödbromsen! Omställningen måste påskyndas och 1,5-gradersmålet nås.

Var med och delta i den bredaste klimatmanifestationen någonsin i Sverige och i världen. Vi fanns i 120 kommuner i november och nu blir vi ännu fler. Var en del av Sveriges snabbast växande rörelse!