Författarföreläsning: Ett hållbart liv

Visst händer det att man känner sig uppgiven i miljöfrågorna? Eller vill du bara ha ännu mer inspiration? Då kan hjälpen finnas i boken Naturskyddsföreningens guide till Ett hållbart liv som var årets bok från Naturskyddsföreningen 2018. Den ger många konstruktiva tips att pröva på vägen mot ett mer hållbart samhälle.

I januari besöktes kretsen i Gävle av årsbokens författare Johanna Stål. Hon höll ett uppskattat föredrag kring ett personligt urval av bokens 365 tips. Åhörarna fick förslag som att bli vän med sina grannar, att handla saker i andra hand i första hand eller om man måste köpa nytt – välja det som producerats i EU där miljökraven är högre än på många andra håll.

Boken innehåller mycket mer än det som redan är uppenbart för erfarna miljövänner. Åhörarna på det välbesökta föredraget fick sig en tankeställare om hur man kan bli en plusenergimänniska som ger mer än man tar. Det behövs fler positiva förebilder!

Du kan låna boken på ett bibliotek nära dig, men den går också att köpa i bokhandeln eller på www.naturskyddsforeningen.se Köper du boken så är rådet att låna ut den eller ge bort den när du är färdig med den.

Text och foto: Jan Östlund