Remissvar reg. handlingsplan för grön infrastruktur

Kunskapsunderlaget om naturens kvaliteter är omfattande och utmärkt, men måste också följas av mer konkreta och handfasta åtgärder i naturen. Handlingsplanen behöver utvecklas och skärpas avseende genomförandet. Det är inte kunskapsnivån som är den största utmaningen för arbetet utan den pågående markanvändningen och då särskilt skogsbruket.

Skogsbruket bedrivs med otillräckliga naturvårdshänsyn och omfattningen av de skydda områdena är otillräcklig för att säkra naturvärdena. En höjning av kunskapsnivån inom skogsbruket är inte tillräckligt. Politiken med frihet under ansvar har prövats länge nog. Ansvaret räcker inte till när det ekonomiska utfallet är viktigast.

Vi anser att Länsstyrelsen bör ge en korrekt beskrivning av  problembilden och olika vägar för att lösa problemet även om man inte har egen rådighet över alla åtgärder.

Stig Hammarsten
Ordförande Naturskyddsföreningen Gävleborg