Miljömålsdagen i Järvsö 29 maj – mycket positivt

Landshövding Per Bill inledde med info om Agenda 2030. Länsstyrelsen (Lst) märker allt arbete med vilket/vilka mål det berör. Kuriosa: 56 nysvenskar har varit praktikanter på Länsstyrelsen under 2,5 år. Bäst i landet!

Uppföljning har gjorts av ALLA miljömålsåtgärder. Den visar ganska stora kliv framåt från förra året: 49% genomfört, 10% ej påbörjat. Väldigt roligt att läsa uppföljningen om vad som händer positivt gällande åtgärderna:

• Andelen ekologiskt och närproducerade livsmedel ökar.
  • Hållbart resande blir bättre.
  • Naturskydd, energi- och vattenfrågor görs det mycket för.
  • Mycket har hänt inom klimat också. Alla kommuner och regionen har utsett ansvarig tjänsteman.
  • Lst kommer att dra igång arbete för ny energistrategi.
  • Livsmedelsverket har ett utbildningspaket om dricksvatten, som genomförts i länet.
  • Handlingsplan för Grön infrastruktur kommer i sommar. Syftet är att säkerställa ekosystemtjänster, biologisk mångfald m.m.

Gemensamma utmaningar. Helhetsgrepp önskas gällande matsvinn, matavfall, biogas, fossilfritt. Miljökrav i upphandling och uppföljning av kraven. Implementering av resepolicy.

Lst har kollat upp varför åtgärder inte genomförts:

1. Främst resursbrist
  2. prioriteras ej av politik/ledning
  3. oklar ansvarsfördelning
  4. ej längre relevant för organisationen.

LST erbjuder sig att reda ut/följa upp i de fall aktörerna har oklar ansvarsfördelning.

Det minsta vi kan göra… är så mycket som möjligt!”
Meteorolog Pär Holmgren, född i Gävle, föreläste.

Vi får gå 3 miljoner år tillbaka för att nå den tid när det senast var 2-3,5 grader varmare årsmedeltemperatur på Jorden. Då var det ca 10 grader varmare i Arktis och världshaven ca 20 m högre.

– Klimatfrågan idag är komplicerad. Det handlar nästan om att ställa om världsekonomin som lösning. Idag går det att tjäna mycket pengar på att skövla mycket skog, tömma haven på fisk m.m. Det måste det bli svårare och på sikt olagligt att göra fel, som att öppna nya kolgruvor, sa Pär.

Biologisk mångfald är som naturens eget försäkringsbolag. Ju större biologisk mångfald desto större möjlighet att begränsa klimatskador. Självstärkande återkopplingar kan bli större ju högre temperaturökningen blir. Det är ett klimatproblem att skördarna torkar bort i Mellanöstern nu, större än att Golfströmmen ändras.

27/6 kommer klimatforskaren Kevin Anderson till Gävle, på sin cykelturné som slutar i Almedalen. Pär visade CO2 budget utifrån Kevin Andersons beräkningar. Vi har bränt 25% av det som fanns tillgängligt 2011. Nu skulle vi få använda 100 ton/person till år 2050. Idag släpps ca 2 ton på mat, ca 2 ton på boende. Markbunden transport går åt rätt håll, luftburen transport åt helt fel håll.

Rapporten ”Framtidsklimat i Gävleborgs län” kom 2015 och beskriver vad som kommer hända i regionen.

Åtgärder:

*Spara energi och resurser

*Utveckla ny teknik

*Ändra beteende (köttätande och flyg)
Halvera köttätande . Viktigt behålla naturbeteskött.
Vi kan inte fixa med flyget med biobränsle – så mycket skog finns inte! När vi drar ner på flygandet kommer vi få många fler turister i Gävleborg.

Det kostar inget att göra så mycket som möjligt för klimatet – det handlar om investeringar!

– Många människor i Sverige är mer rädda för förändring än klimatförändring, avslutade Pär.

Framåt vill många göra om sina miljömål och vässa dem. Miljöforum för kommuner via EKO-center finns. De kan starta upp arbetsgrupper och bjuda in de som skrivit överenskommelser för samma miljömål. Lst kan trycka på hårdare nu, kommunerna har insett att det behöver göras.

Tydlighet i målen eftersöks av många! Efterlyser någon som lyckats implementera resepolicyn.

Det behövs jättemycket 2030 arbete på alla nivåer.

Mer utförliga anteckningar av Denise Fahlander för Naturskyddsföreningen Gävleborg:

Miljomalsdag Gavleborg 29 maj 2018