Naturnatten 5 juni

Det här händer i Gävleborg:

5/6 SANDVIKEN Vi beger oss till domänreservatet vid Mombyåsen och beundrar 400-åriga tallar i den skiftande skogen. Förhoppningsvis blommar korallroten. Ta med matsäck, stövlar och lupp om du har. Korallroten växer lite fuktigt. Samling kl.18 vid Lidl parkering i Sandviken eller kl.18.30 vid Folkets hus i Järbo. Vi är troligen åter ca 22.30. Arr Skogsgruppen Gävleborg. Guide: Lotta Delin tel. 073-069 66 44

5/6 NORDANSTIG Naturnatten med grillning vid Holm, Harmånger kl. 20. Ta med det du vill ha att grilla. Samling: utanför ICA, Harmånger Ansvarig: Torsten Hansson, tel. 0702-65 70 44

5/6 VOXNADALEN Vi besöker Ärteråsens fäbodar nordost om Furudal. Samling vid Norra Torget kl 17.45 för samåkning. Samarr. med Ärteråsens kulturförening och Naturskyddsföreningen Voxnadalen. Ingen grillning p g a brandrisken. Kontakt: Stefan Persson 070-552 21 62

5/6 SÖDERHAMN Vi samlas klockan 21 på Ålsjöparkeringen vid E4. Därifrån samåker vi mot östra sidan av Ålsjön med några stopp efter vägen då vi lyssnar på kvällens och nattens olika ljud i den ljusa sommarkvällen. Kanske vi får höra näktergal eller vattenrall. Efter en paus med medhavd matsäck invid östra kanten av Ålsjön åker vi vidare med förhoppning att få höra nattskärra. Christina Åström 070- 202 47 32