Klädbytardagar i Gävleborg 14 april

Bytt istället för nytt – stor miljövinst när kläder byts!

Lördagen den 14 april är det dags igen att byta kläder. Naturskyddsföreningen arrangerar Sveriges största klädbytardag för nionde året i rad. Klädbytardagen arrangeras över hela landet.

– Fler och fler har upptäckt att det är roligt och enkelt att förnya sin garderob på en klädbytardag. Intresset ökar för varje år och vi byter kläder som aldrig förr. Det är en stor miljövinst att öka klädernas livslängd istället för att köpa nytt. Samtidigt är det både roligt och bra för plånboken, säger Lillian Lundin Stöt, Naturskyddsföreningens kansli Gävle-Dala.

I år hoppas Naturskyddsföreningen på nya rekord. Även i Norge och Danmark ordnas klädbytardagar.

Förra året bytte över 40 000 plagg ägare på Sveriges största klädbytardag. Det motsvarar en resursbesparing av 30 ton kemikalier, 280 ton koldioxid och 40 000 kubikmeter vatten, förutsatt att de bytta plaggen ersatte nya plagg.

– Det är en stor besparing av naturresurser att byta eller handla second hand jämfört med att köpa nya kläder. Trots det är det fortfarande vanligare att slänga kläder än att återanvända dem. Det vill vi ändra på, säger Lillian.

Naturskyddsföreningen uppmuntrar nu alla att rensa i garderoben, ta med fina plagg och komma till klädbytardagarna.

Klädbytardagar i Gävleborg

14/4 SANDVIKEN Klädbytardagen Kulturcentrum 11-14. Lämna in max 10 fina och rena plagg kl. 11-12. För varje plagg som du lämnar in får du en biljett som du sedan kan byta mot ett nytt plagg kl. 13-14. Wayne’s Coffee​ i Sandviken erbjuder 10% rabatt till de som visar upp en klädbytesbiljett https://www.facebook.com/events/1839179789485529/ Kontakt: Karin Jakobsson 073-707 16 87

14/4 GÄVLE Bytagrejer-dag Kulturhuset kl 11-14, max 5 grejer. Inlämning av saker från kl 10. Även fredag kl 14-17. Kläder, blommor, sportartiklar, leksaker, prydnadssaker m.m. https://www.facebook.com/events/177810002856747/ Kontakt: nizanfahlander@hotmail.com 070-646 10 42

14/4 BOLLNÄS Klädbytardagen Kulturhuset Peter Stormaresalen 11-14. Inlämning från kl 10. Samarr med BORAB. https://www.facebook.com/events/836977499819636/

Alla arrangemang sker i samarbete med Studiefrämjandet.

Klädbyte ren miljövinst

Trots överfulla garderober fortsätter svenskarna att shoppa kläder. I genomsnitt köper vi cirka 13 kilo nya kläder och textilier varje år. Miljön drabbas samtidigt hårt genom att det går åt mycket vatten, kemikalier och energi både vid odlingen av bomullen och när tyget görs. För att tillverka tyg till ett par vanliga jeans går det till åt ca 10 000 liter vatten. Genom att öka livslängden från 2,2 år som är genomsnitt för ett plagg med 9 månader minskar klimatpåverkan med 27 procent och vattenanvändningen med 33 procent. Att byta kläder med andra är ett av flera sätt att låta kläderna leva länge. Laga, ändra och skänka till insamling är andra miljösmarta tips.

Klädbytardagen har erhållit Avfall Sveriges utmärkelse ”Miljönär-vänlig”.

Mer info på http://www.naturskyddsforeningen.se/kladbytardagen