Carolina Klüft besökte länsstämman

Naturskyddsföreningen Gävleborgs länsstämma hölls i Delsbo. Stig Hammarsten omvaldes till länsordförande och styrelsen förnyades. Se https://gavleborg-lan.naturskyddsforeningen.se/2018/04/10/nya-styrelsen/
Föreningen jobbar vidare med skogsskydd, föreläsningar om biologisk mångfald, rovdjur, gruvor, klädbytardagar, vattenfrågor, Miljövänliga Veckan med temat ”Ta vara på det du har” och en hel del annat. Natur- och miljöpriset 2018 gick till Inga-Greta Andersson. Se https://gavleborg-lan.naturskyddsforeningen.se/2018/04/10/natur-och-miljopriset-till-skogsentusiast/
Riksstyrelsens representant Carolina Klüft berättade om Naturskyddsföreningens nationella arbete.
– Vi har släppt två nya rapporter: Klimatmål för konsumtionsbaserade utsläpp och Avskaffa klimatskadliga subventioner. Vi jobbar vidare för en ny skogsvårdslag, högre krav på vattenkraft, förbud mot PFAS, för Agenda 2030-målen och inte minst för att få upp miljö- och naturfrågorna i valdebatten.
Riksstämman hålls i Uppsala 16-17 juni. Det blir beslut om 65 motioner, den nya framtidsstrategin, hedersmedlemmar m.m. Alla handlingar ska vara klara 2 maj. Motionerna finns redan på www.naturkontakt.se. Det blir en stor naturfest på stan i Uppsala den 15 juni. Varje länsförbund med sina kretsar får göra en utställning bland annat.
Efter stämman hölls en workshop inför valet på temat #väljnaturen. Se https://gavleborg-lan.naturskyddsforeningen.se/2018/04/09/workshop-infor-valet/