Bra Miljöval stödjer vattenprojekt i Ockelbo

Naturskyddsföreningens miljömärkning Bra Miljöval finansierar miljö- och energieffektiviseringsprojekt runt om i Sverige. De har precis godkänt ett projekt i Kölsjöån i Ockelbo kommun.

Projektet är en fortsättning på ett tidigare projekt i Kölsjöån (även det finansierat av Bra Miljöval), med syfte att fullfölja den maskinella biotoprestaurering av vattendragets nedersta 3 km, Byströmmen, som påbörjades 2017. Hela Kölsjöån är kraftigt påverkad av flottledsrensning. Målet är att gynna naturligt förekommande arter och i synnerhet öring, samt att höja åns status såväl ekologiskt som för fisket. Det är Ockelbo kommun som står för åtgärderna.

Pengarna som finansierar projektet kommer från försäljning av el märkt med Bra Miljöval. Alla som vill, även kretsar, kan söka pengar ur våra fonder för att finansiera miljö- och energieffektiviseringsprojekt. Läs mer om fonderna på http://www.naturskyddsforeningen.se/bra-miljoval/miljofond Där det även finns en interaktiv karta där ni kan se vad vi stödjer för andra projekt i närheten.