Ny fart på skogsgruppen tack vare projektmedel

Skogsgruppen Gävleborg fick under 2016/17 projektpengar för att sätta mer fart på skogsarbetet. Två träffar anordnades, en med rikskansliets sakkunniga Malin Sahlin och en med Kronobergs skogsgrupp. Vi hade även en skogskurs med Sebastian Kirppu och en studiecirkel om bedömning av naturvärden under ledning av Magnus Andersson. Digitala hjälpmedel för ett aktivt skogsarbete (som ortofoto, Artportalen, avverkningskoll, luben) har sammanställts.

Under 2017 genomfördes tre insamlingsmöten för att hitta fler fina skogar och fler skogsaktiva. Vi fortsätter med exkursioner och att lägga in skyddsvärda skogar i GIS-systemet. Välkommen att delta!

Vi har också byggt upp ett eget GIS-system med 22 områden med höga naturvärden (2016) och 55 områden (2017). Vi delar med oss till länsstyrelsen som lägger in dem i sitt s k bevakningsskikt och informerar Skogsstyrelsen. Om det är mindre områden meddelar vi Skogsstyrelsen, om det är större områden Länsstyrelsen. En del akututryckningar till avverkningsanmälda områden har det också blivit, t ex Finfara/Flugen i Bollnäs och Ön i Hedesunda.

Ca 160 personer finns på en sändlista för skogsgruppen i Gävleborg, geografiskt sorterat. Fyra lokala skogsgrupper har också bildats. Vill du stå med på vår maillista, sänd ett mail till andersson.ingagreta@gmail.com

Häng med oss!
Skogsgruppen Gävleborg är en samling medlemmar som är skogsintresserade. Vi ordnar skogsexkursioner för att identifiera naturvärden i skog och lära oss mer om skogens arter och miljöer. Vi arbetar för att skydda fler skogsområden och att större hänsyn ska tas till skogens biologiska och sociala värden. Ta gärna kontakt!

·         Skogslistan och Sandvikens skogsgrupp: Inga-Greta andersson.ingagreta@gmail.com, 070-354 94 89

·         Exkursioner och studiecirklar: Magnus magnus.andersson@foran.se, 070-658 37 56

·         Skogsprojektet och GIS: Stig hammarstenstig@gmail.com, 070-588 52 43

·         Skogsgruppen Gävle: P-O perolof.erickson@gavlenet.se, 026-68 69 66