Begäran om nyckelbiotopsinventering vid Axmar Bruk

Naturskyddsföreningen har vid två tillfällen gjort fältbesök i en del av avverkningsanmälan och funnit en mängd skyddsvärda arter och vacker tillgänglig skogsmiljö i nära anslutning till Axmar Bruk som är ett kulturreservat. Vid kusten finns också Axmar naturreservat och det marina reservatet Axmar Blue Park. Om det rika skogsområdet kunde skyddas så skulle det ge ett fantastiskt komplement för upplevelserna i området – förutom naturens rätt i sig själv.

Baserat på de iakttagelser vi gjort under vårt fältbesök föreslår Naturskyddsföreningen att Skogsstyrelsen utför en nyckelbiotopsinventering av avverkningsområdena innan avverkningen påbörjas så att de höga naturvärdena kan bekräftas och lämpliga åtgärder för att skydda dem vidtas.

Skogsgruppen Naturskyddsföreningen Gävleborg