Trevlig länsstämma i Gysinge

Årets länsstämma hölls i Gysinge, vid Färnebofjärden. En styrelse valdes med Stig Hammarsten som ny länsordförande. Miljöpriset gick till beskyddarna av äppelträdet i Gävle. Carolina Klüft från riksstyrelsen berättade om det nationella arbetet med bland annat nytt medlemsrekord, ny grafisk profil, nya verksamhetsriktlinjer och projekt om båtbottenfärger, Klimatmaxa, Fräsch på riktigt, Agenda 2030 och Global Action Week – ekomat.

Vi fick en guidning på Naturum där Jennie bland annat visade en bäverhydda som man kan krypa in i. Färnebofjärdans nationalpark är unik tack vare mycket vatten och översvämningsområden, ett mosaiklandskap, limes norrlandicus och att alla svenska hackspettar finns här. Vi fick också lära oss att utterbajs luktar viol! Naturskyddsföreningen har ett projekt för vitryggig hackspett här. Området är ett av landets fem biosfärområden och ett av landets 33 naturum. De förväntar sig 20 000 besökare i år.

På promenaden fick vi bland annat se en maffig ek, bohål av spillkråka och en bäverhydda. Tyvärr var det lite för tidigt för både sumpviol och paddlek.