Djävulen lös i norrlandsskogarna

Herman Sundqvist, generaldirektör i Skogsstyrelsen, meddelar (DN 10 mars) att Skogsstyrelsen ska upphöra med avgränsning av nyckelbiotoper i de stora fjällnära kommunerna Kiruna, Gällivare, Jokkmokk, Arjeplog, Sorsele, Storuman, Vilhelmina, Dorotea, Strömsund, Krokom, Åre, Berg, Härjedalen, Älvdalen, Malung-Sälen samt delar av Torsby kommun. Han förutsätter att markägarna ska sköta naturvården på egen hand. Vi vet vad det innebär: Avverkning av skogar med höga naturvärden. Nästan ingen naturvård alls.

Nyckelbiotoperna har tjänat naturen väl. Smärre områden har blivit undantagna från avverkning. Nyckelbiotoperna har ofta varit incitament till noggrannare naturvårdsplanering och bildat kärnor i större naturreservat. Att nu undanröja dem är ingenting annat än att öppna de sista skogarna med höga naturvärden för exploatering. Vi är bara halvvägs på väg emot målet, som är att 20% av skogen ska skyddas. Sundqvists beslut är på kontrakurs mot måluppfyllelsen. Djävulen är lös i skogen.

Anders Delin, Skydda Skogen