Lite skog skyddad i Gävleborg men full fart på skogsarbetet

– Det är full fart i Naturskyddsföreningen Gävleborgs skogsgrupp, berättar Stig Hammarsten, vice ordförande i Naturskyddsföreningen Gävleborg. Vi är ca 120 personer som hjälps åt att utbilda oss, hitta skyddsvärda skogar, inventera, lägga in kartor i en databas och tipsa myndigheterna. Just nu har vi insamlingsmöten dit allmänheten kan komma och tipsa om fina skogar. Kommande möten i Bollnäs 22 feb och Delsbo 22 mars.

Naturvårdsverket och Skogsstyrelsen har helt nyligen presenterat ”Nationell strategi för formellt skydd av skog”. Strategin innehåller väldigt intressanta siffror och statistik, dessutom uppdelade länsvis.

I Gävleborg är endast 27 810 hektar formellt skyddade s k värdekärnor av den totala arealen produktiv skog, d v s ca 2%. Det finns ungefär lika stor areal (26 843 ha) värdekärnor utan formellt skydd. Formellt skydd är t ex naturreservat.

En värdekärna är ett sammanhängande skogsområde som Skogsstyrelsen och länsstyrelsen har bedömt har stor betydelse för flora och fauna och/eller är en prioriterad skogstyp enligt strategin.

Ett intressant påpekande i strategin är att det är dyrare att restaurera skogar så att de blir biologiskt värdefulla, än att skydda redan värdefulla skogar.

Vi tycker självklart att de skyddsvärda skogarna måste prioriteras för skydd. Samtidigt menar vi att restaureringsfrågan är oerhört viktig, och inte får glömmas bort. Det är uppenbart att de politiska anslagen behöver höjas för att bevara skogens värden för människa och natur.

Nytt är att strategin lyfter upp värdekärnor som ligger inom 500 meter från tätorter.

– Vi deltar även i ”Skogen som klassrum”, en satsning på utomhusfortbildning för pedagoger och tätortsnära skogar, berättar Stig. Skolor i Gävleborg är välkomna att anmäla sitt intresse.

– Strategins ord räddar inte hotade skogar eller löser konflikter om skogen. Men den ger ett bra underlag för oss – och för politiker att agera, avslutar Stig.

Strategin och statistiken finns bifogad men kan också laddas ner på Naturvårdsverkets webbplats:
Den ligger en bit ner på sidan under rubriken ”Mer information”, där finns också alla bilagor.

Naturskyddsföreningen driver nu en kampanj ”Vad ska vi ha skogen till?”.