Kretskonferensen: Engagemang som ger genklang!

Vi samlades på Sandbacka Park i Sandviken en strålande vacker vinterdag. Kristina Keyzer från Mälardalens reg. kansli, som ledde dagen, började med en föreläsning om engagemang och drivkraft – som ett resultat av motivation och värderingar.

– Yttre drivkrafter är t ex pengar, förklarade Kristina. De begränsar oss ofta om inte uppgiften är enkel. Inom den ideella sektorn drivs vi av inre drivkrafter. Arbetsuppgiften i sig eller önskan att nå ett mål är drivkraften. Det är självbelönande!

• Lusten att styra våra liv är stark och viktig att värna om.
  • Man utvecklas och blir berikad av att lära sig.
  • Det finns en längtan att göra något som är större än en själv.
  • Man måste bry sig om sig själv för att kunna ge andra.
  • Var inkluderande, se och hör alla.
  • Förstå att vi har ett sammanhang.
  • Viktigt att ge tid för vilopauser.
  • Tala om vad vi gör och ta hand om varandra.
  • Bekräftelse kan vara en kemisk belöning och att synliggöra är jätteviktigt.

– Jag ler strålande mot sura människor, det funkar nästan alltid!

Våra värderingar/ställningstaganden är kompassen som anger riktningen.

– Vi människor är inte så rationella som vi tror. Vi fuskar t ex gärna om vi får chansen.

Deltagarna fick ringa in sina värderingar i en trädbild där rötterna symboliserade ens grundvärderingar som man måste följa för att inte må dåligt. Stammen symboliserade ens självförverkligande, vardag och identitet. Trädkronan till sist speglade vad vi bryr oss om i samhället utåt. Sedan fick vi redovisa dem för varandra 2 och 2 utan att avbryta.

Kan man hitta andras värderingar och drivkrafter som lockar till engagemang? Väcks ofta av att det är nära, t ex att skogen runt knuten hotas.

– Vi måste hålla på med saker som vi tycker om och som känns meningsfulla! Det stärker vår självkänsla. Det gör en gott att arbeta ideellt. Ideellt arbete är värt 150 miljarder i Sverige varje år!

Kristina gick igenom Naturskyddsföreningens värdegrunder:

1. Rädda naturens liv
  2. Främja människors hälsa
  3. Verka för global solidaritet

och strategier:

1. Naturkänsla
  2. Konsumentmakt
  3. Politisk påverkan

Vi gjorde en övning med post-it lappar om var och ens egna engagemang kopplat till dessa.

Lillian på reg. kansli Gävle-Dala berättade om digitala hjälpmedel inom föreningen och erbjöd hembesök för att t ex hjälpa kretsar med hemsidan, Aktivitetskalendern, Naturkontakt och medlemsregistret. Hon visade även resultat från medlemsenkäten och Bra att ha datum 2017 m.m.

Deltagarna fick avslutningsvis berätta historier om sitt engagemang i föreningen. Vi fick höra många härliga historier om bland annat kampen för varg, mer ekologisk mat och räddad skog som hotades av vindkraft. Om pilgrimsvandring, fladdermusexkursion, fruktvandring, Miljövänliga veckan m.m. Men även om erfarenheten från andra kulturer, hur värdefullt det är att vara ute i naturen med kunnigt folk och hur härligt det är att vara en del av en förening med så hög trovärdighet.

Till sist delades ekologiska godsaker och böcker ut som en liten uppmuntran. Tack alla!