Brev till Stefan Löfvén om Sveaskog

Hej Stefan!

Det är viktigast att värna om de svaga. Svagast av de svaga är de andra arterna, för de kan inte ens tala för sig.

Skog täcker större delen av Sveriges yta, men skogen är sig inte lik. Dess växter och djur har drabbats av en gigantisk landskapsomvandling, som enklast beskrivs som att skogarna i medeltal har blivit mycket yngre. Särskilt allvarligt för fauna och flora är att de allra äldsta skogarna har reducerats till minimala rester.

Orsaken till omvandlingen är virkesskörd. Anledningen till att den kan fortgå är att staten inte avsätter tillräcklig mycket pengar för att bevara gamla skogar. För att nå det vetenskapligt grundade målet, att 20% av skogsarealen måste tas ur produktion, skulle 100 miljarder kronor behövas.

Det finns dock ett billigare sätt att närma sig målet. Sveaskog skulle kunna befrias från att ge ekonomisk avkastning till staten. Staten äger redan skogen och kan ge nya direktiv, t.ex. att låta all skog stå. Sveaskogs årliga rörelseresultat är i storleksordningen 2 miljarder. Att avstå från ett sådant belopp är för staten billigt jämfört med siffran i föregående stycke.

Den skogsareal som skulle tillföras naturvården är 14 % av landets skogsareal, i samma storleksordning som behovet enligt vetenskapen. De skogarna är visserligen inte bara gamla skogar utan en blandning av alla åldersklasser. Det finns dock ett par faktorer som ger denna areal en större naturvårdspotential. Dels finns en stor del av dem i Norrlands inland, där många skogar med bevarade naturvärden trots allt finns kvar. Dels kan skogen användas för att byta till sig skogsavsnitt med högre naturvärden. En sådan bytesverksamhet pågår redan, i mindre skala.

Det skulle vara en mycket billig naturvårdsåtgärd att staten avstår från avkastning från Sveaskog, att bolaget ges som uppdrag att arbeta endast med naturvård. Det skulle inte minska behovet av ett fortsatt arbete inom Naturvårdsverket och länsstyrelserna med bildning av reservat i skogar med särskilt höga naturvärden, men det skulle omedelbart rädda ett stort antal skogsområden med höga naturvärden, som bolaget nu av regeringsdirektivet tvingas hugga. Det skulle ge en hel del intressanta möjligheter för framtida rekonstruktion av naturvärden.

Spela med de värdefullaste korten! Chocka ett skogsbolag med något otänkbart och vinn både bolagets och folkets sympati när chockeffekten har lagt sig,

råder och hälsar

Stig Hammarsten, Naturskyddsföreningen