Rapport från Studiefrämjandets årsmöte

Studiefrämjandet omorganiserar sig och Distrikt Mitt omfattar numera Dalarna, Gävleborg, Jämtland och Västernorrlands län. Lokalkontoren i Gävle, Sandviken, Hofors, Ljusdal, Bollnäs, Söderhamn, Hudiksvall, Falun, Hedemora, Leksand och Orsa blir kvar. Hans Link blir chef över hela distriktet, Johan Anderung över Gävleborg och Jan Ekebjär över Dalarna.

Till ordförande i Studiefrämjandet Mitt valdes Bengt Sundström (även ordf. i Naturskyddsföreningen Söderhamn). Andra ledamöter från vårt område är t ex Kent Blomqvist Falun, Evelina Envall Tallåsen, Jan Raile Falun, Lennart Wilander Orsa och Frida Stål Söderhamn. Frida och Olle Chorell från Härnösand har även anknytning till Naturskyddsföreningen. Personalrepr. är Sylvia på Studiefrämjandets kontor i Hudiksvall och Alf på Falu-kontoret.

I verksamhetsplanen nämns bl a att Studiefrämjandet vill satsa på fler möten med lokala kretsar där föreningsutveckling kan vara en metod, erbjuda föreningskunskap och ledarutveckling, uppdatera lokala kontaktpersoner, utarbeta utflyktsguider/ naturprogram, initiera verksamhet för nyanlända om t ex allemansrätten, ge aktivt stöd till Naturskyddsföreningens nationella kampanjer, arbeta med integration, ungdomar och friluftsliv, stödja odlingsgrupper och Framtidsveckan.

Budgeten 2016 ligger på drygt 53 miljoner och ca hälften kommer in via statsbidrag. Avslutande årsmöten kommer att hållas i april och de behandlar enbart 2015 års verksamhet. ​