Elbilens tid är här!

Rapport från elbils-seminarium 24 nov i Falun

Här kan du läsa om fördelar med elbil, dagens märken, räckvidd och priser, kommande elbilar, laddstationer m.m. Du får också veta mer om hur Falu Energi & Vatten satsar på elbilar och ladd-infrastruktur.

Elbilens tid är här   Fredrik Sandberg, red. för tidningen Elbilen

www.elbilen.org

Koldioxidhalten i atmosfären har ökat till över 400 ppm, fast den bör vara max 350 ppm. Transportsektorn står för hälften av utsläppen.

För 2 år sedan fanns det ca 2000 elbilar i Sverige, nu 14 000.

1884 kom den första elbilen, 1898 hade Porsche en elbil. Clara Ford ville inte åka i ”explosionsbilen” utan mer sofistikerat i den tysta elbilen.

Filmtips: ”Who killed the electric car”.

På 90-talet fanns en elbilsboom som kom av sig. På 2000-talet kom Tesla Roadster, med mycket bättre batterier, som fick hela branschen att vakna.

Fördelar

  • Billig i drift, 1,50-3 kr/mil. Endast cykel är billigare.
  • Större lastutrymme utan förbränningsmotor
  • Kul att köra, bra acc, mjuk att köra
  • Inga lokala utsläpp. En dieselbuss släpper ut lika mycket som 1 miljard elbilar!
  • Tysta i hastigheter under 40 km/h
  • Låg tyngdpunkt tack vare batteriet, ger fina vägegenskaper
  • Enkel motor utan slitdelar
  • Minskat servicebehov, har sett mindre jobb för bilverkstäder i Norge
  • Hög verkningsgrad på 70%, diesel endast 17%
  • Att använda miljövänlig el till laddning är förstås det bästa. VW erbjuder el från vindkraft till sina elbilskunder.
  • Ingen tomgångskörning. I amerikanska bilköer förbrukas 7 miljarder liter bensin på tomgång!
  • Längre krockzon, utan motor som kan tryckas in t ex
  • Effektiv distribution av ”bränslet” el, inga tankbilar
  • Solel ”mack på villataket”. För 45 000 kr kan du få el till 1500 mils körning per år. T ex Robert Granström i Älvsbyn.

Märken idag

Märke                        Räckvidd (mil)   Pris

Mitsubishi i-Miev 10 288 000
VW e-up 10-15 266 000
VW e-golf 15 350 000
BMV i3   339 000
Renault Zoe 15 220 000
Mercedes 16 365 000
Kia Soul EW 16 365 000
Nissan Leaf* 12-20

20-25 nästa år

340 000
 Tesla Model S 40 830 000

 

* = bästsäljare, Leaf-kunder mest nöjda ägare

 

Kommande modeller

Tesla Model 3 40 350 000
Chevrolet Bolt 32 400 000
Nissan Leaf 2.0 50  
Audi E-tron Quattro 50 6-700 000
Aston Martin 32  
Porsche 50  
Mitsubishi eX 50  
Thunder Power 65 700 000
Faraday Future    
Volvo 50  

Växelström i elnätet och likström i batteriet gör att växlare behövs. Växlaren sitter i bilen och finns i två olika modeller, CHAdeMO resp. CCS. Laddar fullt på 45-60 minuter, till 80% på 30 min.

Tesla-laddare ger full laddning på 40 minuter. Tesla-ägare får ladda ”gratis”. 20 000 kr har dock lagts till på inköpspriset.

Fördubblad energitäthet i batterierna gör att priserna sjunker.

Fler laddare behövs. Nu får man köra 60-70 km/h för att laddningen ska räcka till nästa laddställe.

Finns app med var laddarna finns.

Många laddhybrider finns, men måste köras på el för att det ska vara miljövänligt. Hotar elbilsbranschen med t ex BMV som drar 1,2 liter milen om ej elkörning.

”80% av alla sålda bilar år 2020 kommer vara elbilar”
/Koenigsegg

Elbilar i Falun              Daniel Asplund, Falu Energi & Vatten

www.fev.se/elbil

– 09 Första elbilen  Think

– 10 Första publika laddaren

– 11 Fem Mitsubishi i-MieV till FEV, skid-VM, Handelsbanken, Främby Udde och Mabi hyrbilar

– 13 Första snabbladdaren, vid ICA Maxi (7 bilar totalt)

– 14 Ny inköpspolicy på FEV, alla nya bilar ska kunna köras på el (16)

– 15 Olika fabrikat och märken (20 bilar, hälften hybrider)

Förmånserbjudande till alla anställda på FEV om elbil, 14? nappade

Bostadsbolaget Kopparstaden har 7-8 bilar

Falu kommun 3 elbilar VW e-up

Totalt ca 60 bilar i kommunkoncernen.

 

Det finns tre typer av laddare:

Normal                           Semi-snabb     Snabb

22 kW växel                  22 kW lik           45 kW lik

40 st i Falun                   2 st                      3 st

Semisnabba mest prisvärda. Långsam laddning funkar bra på natten.

Finns på ICA Maxi, FEV, i Enviken, Bjursås, Svärdsjö. Planeras även vid resecentrum och i Vika. Landstinget Dalarna har fått pengar från Klimatklivet för laddare.

Erbjuder företag och bostadsrättsföreningar att abonnera på laddare. Främby BRF har 2 laddare + solel.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dela

Kommentera

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *