Rapport skogsträffen i Söderhamn

Naturskyddsföreningen samlades i helgen i Söderhamn för ett möte kring skogsfrågorna i Gävleborg. Huvudtalare var Malin Sahlin som är skogshandläggare på Naturskyddsföreningens rikskansli.
Malin visar kartor
– Vi vill ha en ny skogspolitik där man ser till skogens alla värden: rekreation, hälsa, friluftsliv, biologisk mångfald, bär och svamp, papper, bioenergi, motverkare av klimatförändringarna och mycket annat. Skogen har en viktig roll i det framtida hållbara samhället men då kan den inte vara en plantage av unga träd!
– Idag vilar alltför mycket på frivillighet och det finns få möjligheter till sanktioner. Ett av våra viktigaste förslag är att lägga lagstiftningen för skogen under Miljöbalken, fortsatte Malin.
– Vi vill också förbättra möjligheterna till hyggesfritt skogsbruk, förstärka minimikraven på skogsbruket för bättre hänsyn till människa och natur samt värna skogen och de tjänster den ger oss – för alla medborgare.
Deltagarna fick ta del av lokala exempel på såväl avverkade som räddade skogar och fick tips om att rapportera in skyddsvärda, enskilda träd på www.tradportalen.se. De fick även se på digitala karthjälpmedel som www.skog.luben.se och www.skyddadnatur.naturvardsverket.se
– Vi vill ha många ögon i skogen, skogsväktare, allmänhet som hojtar till när de upptäcker avverkningshot. Det finns ju redan floraväktare och lomväktare, sa Per-Olof Ericksson från Gävle.
Träffen avslutades med diskussioner om hur det fortsatta skogsarbetet i länet kan bedrivas.
Denise skogstokig
– Vi ska bland annat ha en träff i Bollnäs under februari med inspiration från Kronobergs skogsgrupp, berättar Denise Fahlander, länsordförande. Senare i vår kommer vi ha en skogskurs med Sebastian Kirppu. Vi pratade också om studiecirklar och naturguidning för politiker.
Skogsgruppens arbetsutskott består av: Inga-Greta Andersson Alfta/Sandviken, Magnus Andersson Hudiksvall, Per-Gunnar Jacobsson Delsbo och Stig Hammarsten från Gävle.
Alla är välkomna att bidra till arbetet för att skydda fler skogar i länet!
delar av skogsgruppen
Text och foto: Lillian Lundin Stöt
Detta inlägg har kategorierna Skog. Bokmärk länken.